گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توصیه‌هایی به دامداران، مرغداران و زنبور دارن برای مقابله با سرمای ناگهانی

باتوجه به سرد شدن هوا در استان و هشدار هواشناسی استان خوزستان، اداره کل دامپزشکی استان خوزستان نسبت به توصیه هایی به دامداران، مرغداران و زنبور دارن برای مقابله با سرما ناگهانی اطلاعیه صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی خوزستان با توجه به هشدارهای هواشناسی و سرد شدن ناگهانی هوا  توصیه‌هایی را  به دامدارن و فعالان صنعت دامداری ارائه کرد:

با توجه به کاهش دما، دامداران پناهگاه مسقف برای دور نگه داشتن دام‌ها از کوران باد و تهیه بستر با ضخامت مناسب، خشک و عایق برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام ایجاد کنند.

تامین ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز دامها ضروری است.

خشک کردن گوساله‌ها و بره‌ها بلافاصله پس از تولد در هوای سرد، خوراندن آغوز گرم بلافاصله پس از تولد و خوراندن شیر گرم از ذیگر توصیه های لازم برای مقابله با آسیب سرما به دام ها می باشد

با فرا رسیدن فصل بارندگی و سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها برخی از انواع بیماری‌ها مانند پنومونی و گندیدگی سُم‌، شیوع پیدا می‌کند.

انگل‌های گوارشی و ریوی در شرایط سرما  فعالیت بیشتری دارند و خوراندن داروهای ضدانگل به دام زیر نظر دامپزشک ضروری است.

در تغذیه دام‌ها باید فراهم کردن پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و به ویژه انرژی اضافی مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین به مرغداران توصیه کرد:

صاحبان صنعت طیور، طیور را در زمستان گرم و خشک نگه دارید و به منظور حفظ و تداوم تولیدات تخم مرغ، مرغداران باید فضایی گرم و خشک برای طیور خود مهیا کنند.

خروجی‌ها در واقع به منزله تهویه بوده اما در صورت افزایش تراکم هوا، به جریان هوای بیشتر نیاز است.

کنار کوهی ضمن توصیه به زنبورداران گفت:

فضای داخل کندو را با موادی از قبیل روزنامه، برگ خشک درختان و گونی‌های پلاستیکی پر کنند تا فضای داخل کندو کاملا تنگ و متراکم شود و به حفظ گرما در روزهای سرد کمک کند.

قدرت زمستان گذرانی خوب کندو وابستگی مستقیم با عملکرد کلنی زنبور عسل دارد و در فصول سرد سال با مصرف عسل، انرژی مصرفی به صورت گرما در فضای اطراف بدن پخش می‌شود از این رو عسل در بقای زمستانه زنبورهای عسل نقش مهمی دارد.

کندوی سالم کندویی است که در آن هیچ گونه سوراخ یا درزی وجود نداشته باشد و برای زمستان گذرانی زنبورهای عسل منطقه‌ای معتدل و نه چندان سرد انتخاب شود و کندوها در مسیر وزش باد و در مسیر سیلاب نباشند.

کندو باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد تا رطوبت را از زمین نگیرد و همچنین با آمدن برف، دریچه پرواز بسته نشود.

کندو باید عاری از هر گونه موم، موم مانده از سال گذشته، لاشه زنبوران مرده  هر گونه ماده دیگر شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا