گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

دانه روغنی کاملینا برای نخستین بار در مازندران کشت شد

برای نخستین بار در مازندران ، دانه روغنی " کاملینا " که به گیاه کتان‌کش نیز مشهور است امسال در سطح سه هزار متر مربع از مزارع شهرستان ساری کشت شده است.

به گزارش ایرنا ، توسعه کشت دانه های روغنی از جمله کاملینا از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای تولید و تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور در داخل در چارچوب سیاست اتکای امنیت غذایی به تولیدات داخلی و خودکفایی و کاهش واردات این ماده غذایی است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : برای نخستین بار دانه روغنی کاملینا در سه هزار مترمربع از اراضی  روستای خارکش از توابع مرکز جهاد کشاورزی سمسکنده کشت شده است.

عباس پورنصرالله با بیان این که گسترش کشت دانه های روغنی  همواره از رویکردهای جدی وزارت جهاد کشاورزی است ، افزود : امیدواریم  این گونه از دانه های روغنی که به مراتب شرایط بهتری به لحاط زمان کشت با کلزا دارد ، مورد توجه کشاورزان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: دانه روغنی کاملینا که قابلیت کشت پاییزه و برداشت در اواخر فروردین را دارد ، نیازمند آب کمتری است ، سازگاری بهتری با تغییرات اقلیمی منطقه دارد و در برابر خشکی و سرمای بهاره، شوری خاک مقاومت بیشتری دارد.

پورنصرالله حساسیت کمتر به آفات و ریزش محصول را از دیگر ویژگی های این محصول برشمرد.

وی عملکرد دانه روغنی کتان در هر هکتار را یکهزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم برآورد کرد و گفت : دانه های کتان روغنی حاوی ۳۰ تا ۴۰ درصد گاهی ۴۵ درصد روغن است و به طور متوسط از هر هکتار کتان روغنی می توان حدود ۶۰۰ تا یکهزار کیلوگرم روغن به دست آورد.

این کارشناس زراعت مازندران همچنین گفت که  کنجاله کاملینا نیز می‌تواند به ‌عنوان خوراک مناسب دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

کشت دوم در مزارع مازندران به خاطر حاصلخیزی خاک و شرایط مناسب آب و هوایی از چند دهه پیش بویژه پس از ماشینی شدن کشاورزی رو به افزایش گذاشت. جهاد کشاورزی اوایل دهه ۷۰ کشت گیاه روغنی کلزا را به عنوان کشت جایگزین و مکمل در مازندران پیشنهاد و حمایت کرد به گونه ای که در کمتر از یک دهه تا اواسط دهه ۸۰ سطح زیر کشت این محصول به ۴۰ هزار هکتار رسید.

کلزا به عنوان محور کشت محصولات پائیزه در مازندران مورد توجه قرار گرفت و عمدتا در مناطق میان بند و ارتفاعات جایگاه ویژه ای پیدا کرد . اگر چه کشت کلزا در اراضی شالیزاری مازندران که تنها ۶ ماه از سال زیر کشت قرار دارند ، یکی از دلایل استقبال کشاورزان به آن در دهه ۷۰ بود ، ولی در چند سال گذشته با توجه به کمبود آب برای کشت برنج بویژه در شرق مازندران ، کشت کلزا به عنوان یک محصول مناسب جایگزین به کشاورزان معرفی شد.
مازندران ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که با انجام طرح تسطیح و یکپارچه سازی و توجه به برداشت زودتر ،دانه روغنی کلزا یا کتان می تواند به عنوان کشت دوم این اراضی مورد توجه قرار گیرد.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال فقط حدود ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت پائیزه دانه روغنی کلزا رفته است ، وسعتی که یک سوم برنامه مصوب و تعهد سال جاری استان را پوشش می‌دهد و حدود ۳۶ درصد کمتر از سال پیش است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا