گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ناکارامدی سامانه بازارگاه به دلیل سودجویی برخی دلالان و واردکنندگان

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران گفت: سودجویی برخی دلالان و واردکنندگان نهاده‌های دامی کارامدی سامانه بازارگاه را زیرسوال برده است به طوری که نهاده‌های وارداتی وارد این سامانه نمی‌شود.

« امین شالچیان» روز سه شنبه در نشست خبری درخصوص چالش های تامین نهاده های کشاورزی افزود: طی یکسال اخیر در حوزه نهاده‌های دامی با مشکلات و چالش‌های جدی روبرو هستیم و حتی سامانه بازارگاه نیز برای رفع این مشکل کارساز نیست، زیرا برخی واردکنندگان همچنان از ورود نهاده به این سامانه خودداری می کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران تصریح کرد: کشور در حوزه تولیدات کشاورزی دارای ظرفیت‌ های مطلوبی است به طوری که با کمک کشاورزی می توان از وابستگی به نفت رهایی پیدا کرد اما استفاده از این ظرفیت در کشور مغفول باقی مانده است.

شالچیان با اشاره به اینکه بیش از چهار میلیون کشاورز سرپرست خانوار هستند، گفت: تصمیم های ناگهانی مسئولان خسارت های زیادی به تولید وارد کرده و استمرار آن می تواند تولید را به نابودی بکشاند به طور مثال یکروز تولیدکننده و صادرکننده برای صادرات مرغ برنامه ریزی می‌کنند اما روز دیگر با ممنوعیت صادرات، تمامی برنامه ها بهم ریخته می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران با بیان اینکه قرار بود تعامل بین دولت و بخش خصوصی صورت گیرد نه تقابل، تصریح کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی نیاز به ثبات در قوانین نیاز داریم زیرا با تصمیم گیری های خلق الساعه حوزه بازرگانی کشاورزی نابود خواهد شد.

به گفته وی، به طور قطع، برنامه ریزی برای بخش کشاورزی و تولید باید توسط اقتصاد دانان ماهر انجام شود.

شالچیان با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز خود باعث رانت و فساد است، گفت: اکنون قیمت ارز برای واردات کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان است، به دلیل واسطه هایی که در این میان وجود دارد زمانی که کالا به دست مصرف کنندگان می‌رسد، قیمت ارز هشت تا ۱۰ هزار تومان محاسبه می شود.

به گفته وی، سال گذشته شاهد بودیم در حالی که گوشت قرمز با ارز ترجیحی وارد می‌شد، مردم در بازار آن را به چندین برابر قیمت مصوب خریداری می کردند.

وی تصریح کرد: تغییر نرخ ارز ترجیحی به ۱۱ یا ۱۷ هزار تومان مشکل ساز است، اگر دولت قرار باشد ارز ترجیحی را حفظ کند باید قیمت همان ۴۲۰۰ تومان باشد و یا اینکه ارز ترجیحی را حذف کند، زیرا در هر دو صورت به تولید آسیب‌هایی وارد می‌شود اما حداقل این که منافع ناشی از این اقدام به جیب مردم  و مصرف کنندگان نیز می رسد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران درباره راهکارهای حل این چالش‌ها گفت: در ابتدای امر باید تولید کنندگان واقعی یعنی همان‌هایی که شناسنامه دار هستند و توسط خود کشاورزان انتخاب شده‌اند به عرصه تصمیم‌گیری وارد شوند زیرا تا زمانی که افرادی غیر از جنس تولید بر آنها تصمیم می‌گیرند کار به جایی نخواهد رسید.

شالچیان پیشنهاد داد: لازم است یک امور بین الملل در بدنه وزارتخات جهاد کشاورزی به عنوان متولی واردات تشکیل شود و آنها مرتب مسائل این محصول استراتژیک را از اختصاص ارز گرفته تا میزان و زمان واردات و نحوه توزیع آن پیگیری کنند و آخر اینکه بانک مرکزی، پشتیبانی لازم را در زمینه تامین ارز و نقل و انتقالات انجام دهد.

احتمال تشدید چالش کمبود تخم‌مرغ در سال آینده

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ در کشور وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: اکنون به دلیل اندکی کمبود در این بخش، قیمت این محصول افزایش پیدا کرده است.

شالچیان افزود: با از بین رفتن بخشی از مرغ های اجداد و مادری و کاهش تولید جوجه ریزی به نظر می رسد برای سال آینده  در تولید تخم مرغ با مشکل جدی روبرو شویم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا