گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

استحصال و فرآوری خاویار توسط پژوهشگران لاهیجانی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، پس از سال ها فعالیت های آموزشی و پژوهشی در رشته های علوم شیلاتی و زیست شناسی دریا، موفق به استحصال و فرآوری خاویار شد.

دکتر سیروس بیدریغ روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برای نخستین بار در سطح دانشگاه های کشور، محصول خاویار را از تعداد پنج ماهی ماده استرلیاد در مرکز فرآوری خاویار و بر مبنای دستورالعمل اختصاصی و استاندارد کیفیت بین المللی HACCP استحصال کرده، اظهار داشت: محصول خاویار تولید شده جهت کنترل میکروبی، شیمیایی و مراحل بازبینی، بسته بندی و اخذ تاییده های گواهی های سلامت بین المللی به سردخانه سازمان شیلات زیر نظر سازمان مدیریت امور ماهیان خاویاری گیلان انتقال داده شد.

وی با اشاره به فعالیت ۷ شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان افزود: این شرکت ها با هدف درآمد زایی، کارآفرینی، مهارت زایی و عدم وابستگی به شهریه دانشجویی راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به سه دستاورد بزرگ محققان این واحد دانشگاهی اشاره و تصریح کرد : ساخت چاپگر سه بعدی، پهباد آموزشی و دستگاه تشخیص کیفیت برگ سبز چای، حاصل تلاش دانشجویان این واحد دانشگاهی می باشد که بزودی تجاری سازی خواهد شد.

دکتر بیدریغ با اشاره به رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس مقالات، کارهای علمی اساتید، فعالیت دانشجویان و سایر موارد  یادآور شد: بر این اساس، دانشگاه لاهیجان رتبه یک را در بین واحد های استان و رتبه پنجم را در بین دانشگاه های آزاد سراسر کشور دارا می باشد.

رورش ماهیان خاویاری  در مجموعه های تخصصی و مطلوب با بهره گیری از دانش روز و روش های جدید سبب شده امروزه ایران محصول بهتری را راهی بازار کند. به این ترتیب عرضه کننده ها توانسته اند مشتریان زیادی را در دیگر کشورها تامین نیاز نموده و با آنها همکاری کنند. با توجه به اینکه ایرانی ها در خصوص استحصال  انواع خاویار تجربه داشته و از گذشته محصول آنها در دنیا محبوبیت داشته، محصولاتشان دارای طرفداران زیادی در  خارج از کشور است.

خاویاری که از تاسماهیان استحصال می شود  جزء  گرانبهاترین محصولات غذایی دنیاست که تنها منبع تولید طبیعی آن در دریای خزر است.اما بدلیل  صید بی رویه و کاهش ذخایر این ماهیان در دریا، دسترسی به خاویار این گونه با ارزش نیز دچار مشکل شده است.
با توجه به  میزان تقاضای خاویار در بازارهای دنیا و کاهش تولید آن در اثر صید بی رویه و تغییر شرایط مطلوب زیستی ماهیان سبب افزایش قیمت خاویار در بازارهای جهانی می شود.
از طرفی با توجه به اینکه بسیاری از تغییرات مؤثر در کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر دائمی بوده و امکان بازگشت به تولید طبیعی ماهیان خاویاری همانند سالهای گذشته غیر ممکن می باشد، چه بسا برای جبران کمبود و تامین تقاضای خاویار،  ایجاد شرایط پرورشی مناسب برای این گونه با ارزش یکی از راهکارهای اساسی در  دنیا محسوب می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا