گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید ۱.۱ میلیون تن انار در سال جاری

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: بیش از یک میلیون و 100 هزار تن انار در سال جاری تولید می‌شود

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره تولید محصول انار در کشورمان، گفت: ایران از نظر سطح زیرکشت و تولید این محصول دارای رتبه سوم جهانی پس از هند و چین قرار دارد.

وی ادامه داد: بررسی آمارهای منتشر شده در سطح بین المللی بر اساس آخرین اطلاعات، بیانگر آن است که سطح زیرکشت جهانی انار بیش از ۵۰۰ هزار هکتار با تولید سالانه در حدود ۶.۵ میلیون تن است؛ کشورهای اصلی تولیدکننده انار در دنیا نیز به ترتیب اهمیت شامل هند، چین، ایران، ترکیه، افغانستان و ایالات متحده آمریکا هستند.

جلیلی‌مقدم درباره وضعیت سطح زیرکشت و میزان تولید انار در ایران، تصریح کرد: براساس آمار سال ۱۳۹۸ کل سطح زیرکشت انار در کشورمان حدود ۹۰ هزار هکتار با تولید بیش از یک میلیون تن بوده است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قطب‌های اصلی تولید این محصول در کشور، گفت: استان‌های فارس، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، سمنان، قم، خراسان جنوبی، لرستان و کرمان از استان های اصلی تولیدکننده انار هستند.

وی با تاکید بر اینکه میزان تولید انار در سال ۹۹ نیز بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود، افزود: ارقام تجاری معروف ایرانی ملس ساوه، رباب نیریز، ملس یزدی، شیشه کپ فردوس و نادری بادرود دارای ارزش بوده که اندازه میوه متوسط تا بزرگ با پوست و آریل قرمز هستند؛ در سایر ارقام بازارپسند نیز می‌توان از اردستانی مه ولات، بجستانی گناباد، قجاق قم، خزر بردسکن، گلوباریک و… نام برد.

ارزآوری  بیش از ۱۱ میلیون دلاری انار در سال گذشته

وی با اشاره به ارزآوری۱۱.۴۵ میلیون دلاری این محصول در سال گذشته، تصریح کرد: صادرات انار ایران در سال ۱۳۹۸ به میزان  ۱۵۵۸۹ تن بوده و با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های انار در جهان است، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای صادرات انار وجود دارد.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری  درباره میزان صادرات انار طی ده سال اخیر ( ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۸)، گفت: متوسط ارزش صادراتی انار ایران طی پنج سال اخیر، حدود ۸۰ سنت بوده است و مهمترین رقبای تجاری این محصول کشورمان،  ترکیه، آمریکا، افغانستان، چین و هند هستند.

جلیلی مقدم با بیان اینکه  متاسفانه آمار جهانی انار در سایت فائو درج نمی‌شود، یادآور شد: بر اساس جمع‌بندی گزارشات موجود، در سال ۲۰۱۸ ارزش بازار جهانی میوه تازه و «آریل انار» دارای ارزش ۸.۲ میلیارد دلاری بوده است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی ادامه داد: در حال حاضر، بخش اصلی درآمد حاصل از بازار جهانی انار متعلق به قسمت آسیا- اقیانوسیه است زیرا قاره آسیا مصرف کننده سنتی انار است؛ البته تولید محصول در کشورهای چون هند، چین و … در حال افزایش است.

جلیلی‌مقدم تصریح کرد: عرضه‌کنندگان این کشورها محصولات تولیدی خود را به آمریکای شمالی و اروپا صادر می‌کنند و انتظار می‌رود که بازار انار در این مناطق توسعه یابد؛ بنابراین، افزایش تقاضا برای این محصول شگفت انگیز و سالم می‌تواند منافع صادرکنندگان از کشورهای در حال توسعه را تامین کند.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری با اشاره به  میزان صادرات انار ایران در سال۲۰۱۹ ، گفت: در سال گذشته میلادی بیش از ۱۵هزار تن صادرات انار داشتیم و بررسی صادرات در طی بازه ۱۲ ساله روند رو به رشدی را نشان می دهد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های انار در جهان است، بنابراین پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای صادرات انار از ایران وجود دارد.

جلیلی‌مقدم درباره صادرات انار توسط سایر کشور ها، گفت: میزان صادرات انار هند در سال ۲۰۱۸ در حدود ۸۵۰۰۰ تن بوده که در واقع در حال حاضر از بزرگترین صادرکننده انار در جهان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: عمده بازارهای انار هند، کشورهای امارات متحده عربی، بنگلادش، هلند، انگلیس، عربستان سعودی و روسیه است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری ادامه داد: البته  ترکیه یکی دیگر از صادرکنندگان بزرگ انار در دنیاست که البته این کشور نسبت به صادرات مجدد انار اقدام کرده است؛ عمده‌ترین واردکنندگان انار ترکیه کشورهای روسیه، عراق، آلمان، انگلیس، اکراین و رومانی هستند.

وی یادآور شد:  اسپانیا نیز  از صادرکننده های مهم انار در اتحادیه اروپا است. کشورهایی چون آلمان، انگلیس، هلند، فرانسه، ایتالیا و روسیه مقاصد اصلی انار این کشور هستند.

جلیلی مقدم درباره بزرگترین بازار مصرف انار، گفت: در حال حاضر، چین به عنوان یک بازار مهم مصرف انار به شمار می‌رود و سایر کشورها با فاصله زیاد از آن قرار دارند؛ از دیگر بازارهای مصرف این محصول می‌توان به کشورهایی چون هلند، ایالات متحده آمریکا، هنگ‌کنک، آلمان، اندونزی، فدراسیون روسیه، عربستان سعودی، فرانسه و … اشاره کرد.

جلیلی مقدم با تاکید بر اینکه از مزایای تولید انار، دارا بودن مزیت نسبی تولید و توان صادراتی بالا و برنامه‌ریزی به منظور توسعه و گسترش صادرات این محصول است، افزود: ذخایر ژنتیکی غنی، امکان تولید  محصول سالم و یا ارگانیک و تولید ارزش افزوده از محصول درجه ۲ و ۳ نیز از دیگر مزایای تولید این محصول به شمار می‌رود.

وی، برنامه ریزی در زمینه تولید نهال سالم و اصیل، استاندارد انار  و ساماندهی نهالستان‌های انار، توسعه باغات انار در اراضی مستعد و طرح تولید انار در زیر سایبان را از برنامه های اجرایی برای تولید محصول انار عنوان کرد و افزود: طرح مدیریت تولید پایدار محصولات باغبانی (انار) در شرایط کم آبی، بررسی تغییرات دمایی و میزان تبخیر و تعرق در برخی مناطق انارخیز، تهیه دستورالعمل احیاء باغات پس از سرمازدگی و ارسال به استان‌ها، اصلاح و بازسازی باغات انار و موارد مربوط به آفات و بیماری‌های مهم انار نیز پیگیری شده است.

وی با اشاره به همکاری در تدوین و به روزرسانی استانداردهای ملی و بین المللی محصول انار و پیگیری بازنگری آیین کار گپ انار، گفت: البته پیگیر امور مربوط به بیمه، مکانیزاسیون، قیمت و تعرفه‌های مربوط به محصول انار، سیاست‌ها و اهداف برنامه این محصول بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه و کلیه امور مربوط به  تولید و زنجیره تامین انار نیز  هستیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا