گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشاورزی قراردادی، سرمشق توسعه بخش کشاورزی

معاون بهبود سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی در دنیا به عنوان یک مدل توسعه کشاورزی است، گفت: توسعه این بخش در کشور ما و در این استان یک اولویت است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت کاهش هزینه‌ها تولید از مزرعه تا سفره خانواده‌ها گفت: توسعه کشاورزی قراردادی به عنوان یک راهکار برای نحات اقتصاد وکاهش فاصله بین تولیدکننده و مصرف کننده است و این نوع کشاورزی توسعه می‌یابد.

حسین بزرگر  با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی در دنیا به عنوان یک مدل توسعه کشاورزی است، گفت: توسعه این بخش در کشور ما و در این استان یک اولویت است.

وی اظهار داشت: کشاورزی قراردادی در چهارمحال و بختیاری با محوریت گیاهان دارویی، بادام و سبزی و صیفی‌جات گلخانه‌ای در دست پیگیری و اقدام است تا در قالب زنجیره تولید از مزرعه تا سفره، فروش بدون واسطه انجام شود.

به گفته وی، این استان ظرفیت بسیاری بالای در حوزه گیاهان دارویی دارد و در این راستا با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه شهرکرد، سازمان صنعت معدن و تجارت برای توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی در حال برنامه‌ریزی هستیم.

برزگر به تنوع گونه‌ گیاهان دارویی، ارتفاع مناسب از سطح دریا و وجود ماده موثره بالا در گیاهان دارویی در استان اشاره کرد وگفت: این استان ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گیاهان دارویی کشور را دارد.

به گفته وی، توسعه کاشت و تولید گیاهان دارویی در استان بر مبنای کشاورزی قراردادی موثرتر و  پربازده‌تر خواهد بود و سرمایه‌گذار بخش خصوصی و یا یک تشکل غیردولتی از خود تولیدکنندگان به عنوان “پیمانکار” در مدل کشاورزی قراردادی می‌تواند برای تامین نهاده و همچنین نظارت بر کاشت و پرورش محصول و همچنین خرید و برندینگ محصول فعالیت داشته باشد.

وی افزود:هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری تنها چغندرقند در قالب کشاورزی قراردادی تولید می‌شود و کارخانه قند و شکر استان نهاده مورد نیاز کشاورز شامل بذر، کود و سم را برای آنان تامین و با کشاورز قرار داد خرید تضمینی یا توافقی منعقد می‌کند و ماشین‌آلات کشت و برداشت را نیز برای کشاورز تامین می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در هنگام کشت تا برداشت نیز کارشناسان کارخانه به عنوان پیمانکار به کشاورز مشاوره ارائه می‌دهند.

وی بر توسعه کشاورزی قراردادی در حوزه گیاهان دارویی با لزوم تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی در حوزه گیاهان دارویی لازم است که اتحادیه گیاهان‌ دارویی یا یک شرکت سرمایه‌گذار و یا یک شرکت دارویی بزرگ در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

برزگر اظهار داشت: برای توسعه کشاورزی قراردادی و همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز به همکاری دستگاه‌های اجرای از جمله تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیریت تعاون روستایی، سازمان صنعت معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی، دفتر امور اقتصادی استانداری و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی است تا بتوان در حوزه بازرگانی، بازاریابی و کسب و کار و ایجاد علایم تجاری (برند) محصول برنامه‌ریزی کرد.

وی بر همکاری شرکت‌ها و تشکل‌های مادر تخصصی بازرگانی و سازمان میادین میوه و تره بار و دستگاه‌های دولتی تاکید کرد و گفت: تشکیل ساختار جدید در کشاورزی باعث افزایش تولیدات، افزایش درآمد سرانه خانوار می‌شود.

برزگر با تاکید بر اینکه توزیع اعتبارات باید متناسب با تعهدات دستگاههای اجرایی باشد تا بتوان نقش بخش کشاورزی محقق کرد، گفت: استان ظرفیت توسعه کشت سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هکتار گیاهاهن دارویی را دارد.

به گفته وی، تاکنون یکهزار و ۴۵۰ هکتار گیاهان دارویی در  اراضی کشاورزی استان از جمله زعفران، گل‌محمدی و گیاهان دارویی کشت شده که بحث بازاریابی، بازرگانی و کشاورزی قراردادی و منعقد کردن قرارداد با پیمانکار و شرکت‌های دارویی در استان نیاز به پیگیری و توجه جدی تر دارد.

وی اظهار داشت: در استان سالانه ظرفیت تولید بیش از ۲ هزار تن تولیدات گیاهان دارویی فراهم شده است و توسعه این بخش نیازمند اجرای طرح کشاورزی قراردادی و همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

برزگر افزود: از ۴۰۰ هزار گونه گیاهی در کره زمین بیش از ۲۰ هزار گونه قابل خوردن است و اما کشت و کار در قالب زراعی و باغی ۱۲۰ گونه در دنیا صورت می‌گیرد و بیش از ۹۰ درصد غذای مردم دنیا را هفت گونه تشکیل می‌دهد که در راستای بهبود معیشت و امنیت غذایی باید از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه‌تری داشت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا