گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

استان کرمان، رتبه چهارم زعفران کشور از نظر سطح زیر کشت

زعفران با توجه به اینکه از نیاز آبی پایینی برخوردار است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای خیلی از محصولات کرمان باشد که درآمد خوبی هم دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، لطفعلی زاده مدیر باغبانی این سازمان گفت: استان کرمان، رتبه چهارم را از نظر سطح زیر کشت زعفران در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه محصول برداشت شده در سطح استان مصرف می‌شود، بیان داشت: بخشی از این محصول از طریق استان‌های مجاور صادر می‌شود.

لطفعلی زاده افزود: با توجه به مشکل کم آبی در استان و نیاز به بازنگری الگوی کشت، باید کشت محصولات با مصرف آب کمتر ترویج داده شود که برای این کار، زعفران به دلیل نیاز کمتر به آب و مناسب بودن آب و هوای استان کرمان، برای کشت این محصول، مناسب است.

او به مشکلات زعفران کاران اشاره و تصریح کرد: اساسی‌ترین مشکل کشاورزان بحث خرده مالکی و سرمازدگی محصول است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: در زمان برداشت این محصول، برای هر هکتار، ۲۰۰ نفر روز در طول سال مشعول به کار می‌شوند.

وی به مزایای کشت این محصول اشاره کرد و افزود: جایگزینی محصولات کم آب بر به جای محصولات آب بر، امکان تولید محصول با کیفیت و مطابق استاندارد‌های صادراتی، اشتغالزایی برای نیروی انسانی و فعال شدن صنایع مرتبط نظیر کارگاه‌های کوچک خانگی فرآوری زعفران از مزایای کشت این محصول است.

لطفعلی زاده تصریح کرد: با توجه به مساعد بودن آب و هوا در این استان و اعطای به موقع تسهیلات، استقبال کشاورزان برای کاشت زعفران خوب است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: هماهنگی‌های لازم با بخش خصوصی در شهر‌هایی که قادر به تأمین پیاز مورد نیاز نیستند، انجام شده است.

لطفعلی زاده هدف از کشت زعفران در استان را ترویج و توسعه این کشت با توجه به کم‌آبی ذکر کرد و افزود: ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم، ایجاد ارزآوری و آشنایی و توسعه فرهنگ مصرف زعفران در کشور از جمله اهداف کشت این محصول است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به مشکلات پیش‌روی زعفران کرمان اشاره و تصریح کرد: برداشت سنتی این محصول با توجه به نیاز تعداد زیادی کارگر، هزینه‌بر است، علاوه بر آن، مشکل بسته‌بندی و بازاریابی جهانی و قاچاق این کالا به کشور‌های همسایه، سود اقتصادی این گیاه دارویی را تحت تاثیر قرار داده است.

لطفعلی زاده افزود: تاکنون اقدامات خوبی از جمله اختصاص تسهیلات زودبازده برای احداث مزارع زعفران، برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه نحوه صحیح و بهداشتی در کشت و برداشت این محصول، ارائه اعتبارات ویژه برای خرید دستگاه‌های خشک‌کنِ کاملاً مکانیزه در سطح استان انجام شده است.

از آنجایی که کیفیت زعفران تولیدی استان کرمان بالاست، پس با فرهنگ‌سازی و آشنایی کشاورزان با مزایا و مراحل کشت این گلِ سلامتی، می‌توان زمینه کشت و توسعه آن را در استان بالا برد.

از سوی دیگر جایگزینی برداشت‌های نوین به جای سنتی، برطرف کردن مشکل بسته‌بندی و بازاریابی جهانی و جلوگیری از قاچاق این محصول به کشور‌های همسایه، موضوعاتیست که بیش از پیش نیازمند توجه مسئولان است تا همچنان سود اقتصادی حاصل از این گیاه دارویی عاید مردم شود و بدین ترتیب این محصول حامی خوبی برای اقتصاد ایران باشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا