گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برداشت ۱۵ هزار تن انار از باغات بجستان

مدیر جهاد کشاورزی بجستان از افزایش تولید انار در سال جاری خبر داد و گفت: سطح زیر کشت انار در بجستان بالغ بر ۱۰۰۵ هکتار است که در سال جاری با افزایش تولید نسبت به سال گذشته، میزان ۱۵ هزار تن انار از باغات بجستان برداشت شد.

مجتبی محرابی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان بجستان با دارا بودن اقلیم گرم و خشک از دیرباز مهد تولید انار با کیفیت در کشور بوده و در حال حاضر سطح زیر کشت انار در شهرستان بالغ بر ۱۰۰۵ هکتار است.

محرابی اظهار کرد: در سال جاری میزان تولید انار نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشت به طوری که ۱۵ هزار تن انار در سال جاری از باغات بجستان برداشت شد و ارزش ریالی این میزان تولید، در سال ۹۹ حدود ۱۰۲۰ میلیارد ریال بوده است.

وی عنوان کرد: بیشترین انار بجستان در مرکز شهرستان و در بخش مرکزی تولید شده و برداشت انار در بجستان، از آبان‌ماه شروع شده و تا قبل از فرارسیدن سرما و یخبندان ادامه دارد؛ از جمله مهمترین ارقام انار بجستان می‌توان به ارقام، شیش کپ، ملس، ساوه و پیش‌رس اشاره کرد.

وی ادامه داد: انار بجستان به دلیل قابلیت ماندگاری بالا، طعم شیرین و ملس، آبدار بودن و نرم بودن دانه از بازار پسندی خوبی برخوردار است و توجه مشتریان زیادی از داخل و خارج کشور را به خود جلب کرده است، علاوه بر آن انار سمبل عشق و محبت بوده و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها موثر است و طرفداران زیادی دارد.

محرابی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه آبیاری محصول متکی به قنات بوده و به نوعی سلامت محصول حفظ می‌شود و از طرفی، از مرحله کاشت تا مرحله برداشت فرهنگ خاصی در بین باغداران جریان دارد، این موارد زمینه مناسبی برای جذب گردشگران کشاورزی فراهم می‌کند که امیدواریم در آینده به این مقوله نیز پرداخته شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به ایجاد بازارهای رقابتی فروش انار در بجستان و بازاریابی خوبی که سال جاری داشتیم و به نوعی دست دلالان از بازار انار کوتاه شد، وضع بازار فروش خوب بود و با افزایش سه برابری قیمت انار نسبت به سال گذشته، کام انارکاران شیرین شد البته برای بازاریابی انار هنوز هم اقدامات خوبی می‌توان انجام داد.

محرابی در رابطه با مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌هایی که در بخش تولید انار وجود دارد، توضیح داد: با توجه به کیفیت بالای انار بجستان در حال حاضر مهمترین چالش در بحث انار، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری انار همچنین نبود سردخانه برای ایجاد ارزش افزوده در زمینه تولید انار است.

محرابی وضعیت مناسب نزولات جوی در دو سال اخیر، مساعد بودن آب و هوا و رعایت اصول فنی را از جمله عوامل موثر در افزایش تولید در سال جاری برشمرد و افزود: به منظور افزایش عملکرد و افزایش کیفیت انار، برنامه‌هایی با همکاری محققان و مراکز دانشگاهی در دستور کار است همچنین با توجه به محدودیت منابع آبی و در راستای مصرف کمتر آب و افزایش عملکرد، اجرای روش‌های نوین در حال پیگیری است.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان با اشاره به اینکه در زمینه بازاریابی و معرفی محصول انار اقدامات خوبی توسط شرکت‌های دانش بنیان شروع شده است، اظهار کرد: ظرفیت خوب شهرستان در تولید انار، فرصت خوب و مغتنمی برای نخبگان و سرمایه‌گذاران است و قطعا حضور نخبگان و سرمایه‌گذاران بجستانی در امر تولید، فرآوری و بازاریابی انار یکی از ضرورت‌های ارتقاء این محصول در منطقه و کشور است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی بجستان حدود ۸۵ درصد مردم شهرستان در بخش کشاورزی فعالیت دارند و علاوه بر انار، پسته و زیره سبز عمدتا در بخش یونسی، گیاهان دارویی مانند نعناع در بخش مرکزی و محصولات اساسی از جمله گندم و جو در هر دو بخش یونسی و مرکزی شهرستان بجستان تولید می‌شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا