گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌ها
تازه‌ها

شپشک واوی پسته

آشنایی و مقابله با آفت شپشک واوی پسته

شپشک واوی پسته:

شپشک ها به طور کلی نوعی از حشرات اند که اغلب جنس ماده در آن ها قابلیت پرواز نداشته و روی قسمت هایی از درخت ساکن و چسبیده هستند. اگر در منطقه ای این آفت گسترش دارد و بر روی بیشتر درختان باغ به صورت متراکم دیده می شوند باید بر علیه آن سم پاشی انجام داد. شپشک های مهم پسته از دو گونه هستند که شپشک سر شاخه و میوه پسته ( شپشک واوی) یک نوع از آن می باشد .

این آفت زمستان را به صورت حشره کامل زیر سپر می‎گذراند و اواخر زمستان در زیر سپر تخم‎ریزی می‎کند. پوره‎ها اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت از تخم خارج و روی سرشاخه‎ها، برگ، میوه و خوشه مستقر می‎شوند. شپشک واوی به ندرت روی تنه دیده می‎شود زیرا برخلاف شپشک‎های تنه‎ای نمی‎توانند روی تنه از شیره تغذیه کنند. خروج پوره ها به صورت تدریجی است و مبارزه با این آفت دقت بالایی را می‎طلبد.

آفت شپشک واوی پسته

این آفت به درختان ضعیف بیشتر حمله می‎کنند و در آلودگی شدید باعث باریک شدن سرشاخه‎ها، بدشکلی میوه و ضعف درخت می شوند و در زمان پوست‎گیری پسته (در صورتی که آلودگی در دانه‌ها باشد) دانه‎ها نارس مانده، پوسته قرمز رنگ می‎شود و به پوسته استخوانی می‎چسبد و در دستگاه پسته پوست‌کن، پوست نمی‎شوند.

مناسب ترین زمان مبارزه، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت می‎باشد. لازم به ذکر است شپشک تنه‎ای معمولاً نسبت به واوی کمی  با تاخیر بیرون می‎آید. زمانی که در باغ شپشک تنه‎ای و واوی همزمان وجود داشته باشد می‎توان چند روز صبر کرد تا پوره‎‌های شپشک تنه‎ای نیز بیرون بیایند و همراه با هم سم‎پاشی شوند. در صورت بالابودن جمعیت هریک از این شپشک‌ها، می‌توان حدود ۲ هفته بعد از سمپاشی نوبت اول، مجددا سمپاشی را تکرار کرد.

این آفات در طبیعت دارای  پارازیتوییدهایی از خانواده Aphelinidae  ،Encyrtidae، شکارگرهای خانواده Coccinellidae  ،Cybocephalidae، کنه شکارگر و بالتوری می باشند. همچنین دارای یک نوع زنبور پارازیت از خانواده Chalcididae می باشد.

سموم مورد توصیه برای شپشک های پسته:

از یکی از فرمول ها زیر می توان برای سم پاشی بر علیه شپشک سرشاخه و میوه و شپشک تنه ( شپشک کنده ) استفاده کرد :

اتیون ۱/۵ تا ۲ لیتر + روغن ولک ۵ تا ۱۰ لیتر در هزار لیتر آب

دیازینون ۱/۵ لیتر + روغن ولک ۵ تا ۱۰ لیتر در هزار لیتر آب

با تقویت درخت، آبیاری و هرس نیز می­ توان با آن مقابله کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
پسته رفسنجانگل و گلدونویکی پدیا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا