گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

زعفران، تحفه جدید نطنز

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: محصول زعفران کاران نطنز به صورت تخصصی بسته بندی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، کشت زعفران در استان اصفهان به دلیل نیاز کم آبی آن مورد اقبال قرار گرفته و در مجموع اصفهان از استان‌های موفق در کشت زعفران است. نکته مهمتر اینکه متوسط عملکرد تولید زعفران در استان اصفهان ۶ کیلوگرم در هکتار بوده که بسیار بالاتر از میانگین کشور است.

اصفهان بر سکوی چهارم تولید زعفران

احمدرضا رئیس‌زاده، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان رتبه چهارم کشور در تولید محصول زعفران را دارد، امسال در ۱۴۶۲ هکتار از مزارع استان زعفران کشت شده است.

او با بیان اینکه متوسط عملکرد زعفران در استان اصفهان ۶ کیلوگرم در هکتار بوده که بسیار بالاتر از میانگین کشور است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، ۸۸۰۰ کیلوگرم زعفران تولید شود که ۱۳۰۰ کیلوگرم بیشتر از پارسال است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برداشت  و فرآوری زعفران از اواخر مهر در مناطق سردسیر استان آغاز شده و به مرور به شهرستان‌های معتدل و گرمسیر گسترش می‌یابد.

رئیس‌زاده افزود: شهرستان‌های نطنز و تیران و کرون هر کدام با ۲۴۰ هکتار، نجف‌آباد با ۱۶۰، آران و بیدگل با ۱۰۰، شاهین شهر و میمه با ۹۵ و کاشان با ۹۴ هکتار به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت زعفران را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

نطنز مهد زعفران مرکز ایران

حاجی زاده مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان نطنز گفت: شهرستان نطنز را می‌توان مهد زعفران مرکز ایران معرفی کرد، چون قریب به ۸۰ سال پیش نخستین بار زعفران در یکی از روستا‌های این شهرستان کشت شده است.

او ادامه داد: زعفران نطنز از لحاظ کیفیت و عطر در کشور بسیار عالی و مثال زدنی است حتی در استان خراسان که نام آن با زعفران گره خورده است زعفران نطنز را به خوبی می‌شناسند و این محصول را به عنوان محصولی با کیفیت خریداری می‌کنند.

زعفران نطنز در ویترین فروشگاه‌های خراسان

مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی نطنز بیان کرد: زعفران نطنز به حدی مرغوب است که شرکت‌های تخصصی بسته بندی این محصول را از کشاورزان ما خریداری می‌کنند و در فروشگاه‌های خراسان و مشهد در دید مشتریان قرار می‌دهند.

حاجی زاده عنوان کرد: شهرستان نطنز رتبه اول استان را در تولید زعفران دارد و ویژگی‌هایی همچون نیاز آبی کم، نگهداری طولانی مدت و قیمت قابل توجه باعث شده تا کشاورزان این شهرستان به کشت طلای سرخ روی آورند.

زعفران نطنز با کیفیت‌ترین زعفران ایران

او با اشاره به چهار فصل بودن نطنز خاطر نشان کرد: این شهرستان از آب و هوای گرم و خشک تا سردسیر را به خود می‌بیند و نکته قابل توجه همین است که در هر گونه آب و هوایی این منطقه زعفران به خوبی و با ویژگی‌های منحصر به فرد کشت می‌شود.

مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی نطنز گفت: منطقه بادرود از لحاظ مقدار و کمیت زعفران تولیدی معروف است و بخش مرکزی نطنز از لحاظ رنگ و ماده موثره زعفران مطرح است.

حاجی زاده عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵ طرحی با عنوان ” طرح ملی اصالت زعفران ایران” به همت مسئول استاندارد گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی تهران اجرا و ۱۵۰۰ گل زعفران از مزارع نطنز به صورت اتفاقی جمع آوری شد که پس از بررسی‌ها مشخص شد زعفران نطنز از لحاظ ماده موثره بهترین استاندارد و کیفیت را در کشور دارد.

او با اشاره به اشتغال زایی فصلی بسیار بالای کاشت و برداشت زعفران اضافه کرد: براساس برآورد ما در هر ۱۰۰۰ مترمربع زمین به طور میانگین ۱۰ نفر برای کاشت زعفران به کار گرفته می‌شوند که البته بیشتر آن‌ها خانم‌ها هستند.

مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی نطنز گفت: مشکل زعفران کاران نطنز این است که محصولشان به صورت تخصصی بسته بندی نمی‌شود و با خام فروشی سود آن به جیب دلالان می‌رود.

زعفران نطنز نیازمند نگاه ویژه مسئولان برای تولید و فرآوری

حاجی زاده گفت: شهرستان نطنز در برداشت زعفران می‌تواند در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، اما متاسفانه مسئولان از ما حمایت نمی‌کنند، در مجلس شورای اسلامی نمایندگان استان خراسان از زعفران این استان به خوبی حمایت می‌کنند و این می‌طلبد که نمایندگان استان اصفهان و شهرستان نطنز نیز نگاه ویژه‌ای به درآمد زایی از زعفران نطنز داشته باشند.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر با کشت زعفران مهاجرت معکوس اتفاق افتاد و بسیاری از افراد بومی شهرستان برای کشت این محصول به زمین‌های رها شده خود بازگشته اند، زیرا زعفران بهترین کشتی است که در ۱۵ تا ۲۰ روز فرآوری می‌شود و سودآور است.

مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی نطنز گفت: کشاورزان برای افزایش تولید و پیشگیری از خام فروشی به تسهیلات بانکی، مجوز‌ها و پروانه‌های مرتبط نیاز دارند که متاسفانه با کشاورزان همکاری مناسبی نمی‌شود و به دلیل راحتی و سود بیشتر مجبور به خام فروشی می‌شوند.

افزایش ۵۰ درصدی سطح کشت زعفران در نطنز

سعید زمانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نطنز گفت: به دلیل کیفیت و قیمتی که کاشت زعفران برای کشاورزان دارد طی سال‌های اخیر سطح کشت زعفران در شهرستان نطنز حدود ۵۰ درصد اضافه شده است و پیش بینی می‌کنیم تا آذر امسال دو و نیم تن کلاله خشک زعفران برداشت شود.

او ادامه داد: هرچند که زعفران نطنز بالاترین استاندارد کشوری را از آن خود کرده است، اما در سطح زیر کشت و میزان تولید زعفران توانایی رقابت با خراسان را نداریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نطنز گفت: در چند سال اخیر که از تولید زعفران استقبال شد به صورت محدود افرادی اقدام به بسته بندی این محصول کردند، اما سطح کشت به حدی نیست تا نظر سرمایه گذاران را برای احداث کارخانه‌های فرآوری زعفران به خود جلب کند.

زمانی عنوان کرد: در شهرستان کشاورزانی را داریم که حتی گل زعفران را به صورت خام به فروش می‌رسانند، چون برای کشاورز اقتصادی‌تر است.

نارضایتی کشاورزان از اقدامات شرکت تعاونی زعفران کاران

او خاطر نشان کرد: شرکت تعاونی زعفران کاران شهرستان نطنز تشکیل شده است تا گل زعفران را خریداری و فرآوری کند و به فروش برسانند، اما تا به این لحظه هیچ گونه اقدام جدی نشده و تعاونی زعفران کاران شهرستان نطنز فقط یک عنوان نمادین است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نطنز در خصوص اقدامات این اداره برای افزایش میزان تولید گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی کاشت زعفران، شناخت و نحوه مبارزه با بیماری‌ها و آفت‌ها، تست مکانیزه و تغذیه برای زعفران کاران برگزار شده است.

با توجه به کیفیت بسیار بالای زعفران نطنز و اشتغال زایی از تولید تا فرآوری زعفران، حال باید دید مسئولان از جمله تعاونی زعفران کاران شهرستان نطنز چه راهکار‌هایی را برای جلوگیری از خام فروشی و فرآوری این محصول با ارزش پیش خواهند گرفت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا