گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ایجاد شهرک‌های تخصصی تولید نهاده‌های کشاورزی

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از موافقت با ایجاد شهرک‌های تخصصی تولید انواع نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، احمدعلی کیخا در حاشیه نشست کارگروه رفع موانع جهش تولید که امروز به بخش کشاورزی اختصاص داشت در جمع خبرنگاران، گفت: در این شهرک‌ها نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی که به طور عمده از خارج کشور وارد می‌شوند و یا نهاده‌هایی که تولید داخل آن‌ها امکان صادرات دارد تولید خواهد شد.

وی افزود: در نشست امروز کارگروه رفع موانع جهش تولید که با حضور معاون اول، وزیر اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان دستگاه‌های عضو برگزار شد با کلیات ایجاد شهرک‌های تخصصی تولید انواع نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی موافقت و قرار شد دستگاه‌ها هم در صدور مجوزها و هم در تأمین زمین و منابع مالی مورد نیاز به طوری عمل کنند که سرمایه گذاران دغدغه‌ای برای اجرا در این بخش نداشته باشند.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انتظار داریم با این رویکرد وزارت جهاد کشاورزی و حمایت‌های دولت، مجلس و قوه قضائیه شاهد خودکفایی و خوداتکایی در حوزه نهاده‌های کشاورزی در آینده باشیم.

کیخا افزود: ظرفیت‌های خوبی مانند سازمان نظام مهندسی کشاورزی با بیش از ۲۵۰ هزار عضو، سازمان نظام دامپزشکی و جوانان تحصیل کرده دارای تجربه و دانش فنی بالا در حوزه تولید کشاورزی وجود دارد، اما به دلیل این که از منابع مالی کافی برخوردار نیستند از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود که قرار شد با تجمیع ظرفیت‌های جهاد کشاورزی در حوزه صندوق‌های حمایت از توسعه کشاورزی، طرح‌های بزرگ تولیدی که مورد نیاز کشور است، اما وارد می‌شود در کشور اجرا و عملیاتی شود.

اجرای ۱۰ طرح بزرگ توسعه‌ای

وی گفت: به طور نمونه برای واردات محصول لوکسی مانند موز برخی سال‌ها تا ۶۰۰ میلیون دلار اختصاص داده شده و این در حالی است که امکان تولید آن در بخش‌هایی از جنوب شرق کشور وجود دارد و یا امکان صادرات محصولات لبنی، سبزیجات و صیفی جات به بازارهای همسایه وجود دارد که قرار شد وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، ۱۰ طرح بزرگ توسعه‌ای را در این باره در کشور اجرا کند.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه وزارت جهاد برای سامان بخشی به تأمین نهاده‌ها افزود: وضع پیش آمده در بازار نهاده‌ها که بازار مرغ و تخم مرغ را نیز تحت تأثیر قرار داده است معلول مجموعه‌ای از سیاست‌ها و شرایط موجود در کشور است.

توانایی بخش کشاورزی برای تأمین حدود زیادی از نیازمندی‌های کشور

کیخا گفت: در چند ماه گذشته برای تأمین ارز برخی نهاده‌های کشاورزی همچنین برای انتقال ارز و تحویل کالا دارای مشکلاتی بودیم که برخی از مسائل به بیرون از کشور برمی‌گردد، اما نوسانات ارزی ناشی از عوامل داخلی و مجموعه مسائل مؤثر در اقتصاد کشور ناشی از عوامل بیرونی بر بخش کشاورزی اثر گذاشته است، اما با همه شرایط تحریمی و شرایط کرونایی، بخش کشاورزی توانسته تا حدود زیادی نیازمندی‌های کشور را تأمین کند.

وی با بیان این که اختلاف قیمت ارز با شکل دادن بازارهای متعدد، مشکلاتی را به وجود آورده است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از سامانه بازارگاه با همکاری قوه قضائیه و بقیه ارکان دولت در پی این است که در صورت امکان از فرار نهاده‌هایی که با ارز ترجیحی وارد می‌شود از مسیر تولید به دیگر مسیرها جلوگیری کند.

تفاوت نرخ ارز در بازار نهاده‌ها پذیرفتنی نیست

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر چند مشکلات ناشی از تفاوت نرخ ارز در بازار نهاده‌ها پذیرفتنی نیست، اما ما در وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه دستگاه‌های ذیربط تلاش می‌کنیم تا بخش تولید و تأمین نیازهای کشور کمترین آسیب را ببیند.

کیخا توزیع مسئولیت‌ها در میان دستگاه‌های مختلف را از دیگر مشکلات در تأمین نهاده‌ها دانست و افزود: تأمین این محصول توسط یک وزارتخانه تخصیص آن توسط وزارتخانه دیگر و نظارت در جای دیگری انجام می‌شود که انتظار داریم این نبود یکپارچگی در تأمین، توزیع و نظارت در هماهنگی میان دستگاه‌ها حل شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا