گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

فرآوری فلفل، کام کشاورزان فرومد را شیرین می‌کند

فرومد میامی قطب تولید فلفل استان سمنان است؛ فراهم کردن تجهیزات، امکانات فرآوری و بسته‌بندی می‌تواند آینده شیرینی را برای کشاورزان و بهره‌برداران این منطقه رقم بزند.

به گزارش ایرنا، دهستان فرومد در کنار معادن بزرگ مس و کرومیت و جاذبه های گردشگری گوناگون مانند مقبره شاعر نامی ایران ابن یمین فریومدی ، شیخ حسن جوری رهبر  سربداران و مسجد جامع بسیار زیبا و تاریخی ، دارای ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی است.

فرومد از توابع بخش مرکزی در ۱۲۰ کیلومتری غرب مرکز شهرستان میامی در شرقی‌ترین نقطه استان سمنان و در نزدیکی سبزوار قرار دارد که در تولید فلفل قرمز استان زبانزد است.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و راه‌اندازی کارگاه های فرآوری و بسته بندی در سطح دهستان فرومد از موثرترین راهبردها در راستای بهبود و توسعه پایدار به شمار می‌رود.

بسیاری از تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی فرومد برای عرضه محصولات تولیدی خود با مشکل مواجه هستند و به همین دلیل توان اقتصادی آنان برای توسعه فعالیت های اقتصادی این بخش کاهش یافته است.

محمد حیدری از اهالی روستای فرومد میامی با اشاره به اینکه بیشترین فلفل شهرستان در این منطقه تولید می شود در گفت وگو با ایرنا، گفت : فلفل فرومد از مرغوبیت بسیار مناسبی برخوردار است و نیازمند راه اندازی کارگاه های بسته بندی است.

وی افزود : نوع فلفل کشت شده فرومد قابلیت صادر شدن به دیگر کشورها را دارد اما نبود امکانات لازم این فرصت را از بهره برداران گرفته است.

دریافت مجوز احداث کارگاه بسته بندی در بند کاغذبازی اداری

مهدی حق پرست رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان میامی با اشاره به اینکه منطقه فرومد ظرفیت بزرگی در تولید فلفل قرمز است در این باره گفت : احداث یک کارگاه فرآوری فلفل قرمز به جهت جلوگیری از خام فروشی در این منطقه ضرورت دارد.

وی ادامه داد: با بررسی کارشناسان شرکت تعاونی میامی مراحل دریافت مجوز کارگاه فرآوری فلفل قرمز شرکت تعاونی تولید فرومد به پایان رسیده است و به زودی شاهد افتتاح این کارگاه خواهیم بود.

ضرورت اجرای طرح های یکپارچه سازی اراضی کشاورزی

علی اصغر محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی با اشاره به اینکه هرسال حدود ۵۰۰ تن فلفل از مزارع فرومد برداشت می شود در گفت وگو با ایرنا، افزود: فلفل فرومد از لحاظ تندی در کشور بی نظیر است .

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۵۰۰ تن فلفل از مزارع فرومد برداشت شده است ،گفت : برداشت این محصول در هر هکتار ۲ و نیم تن برآورد می شود و برخی کشاورزان نیز تا پنج تن نیز برداشت می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه فلفل در منطقه فرومد و روستاهای کلاته سادات، میرعلم، استربند و فیروزآباد کشت می شود، تصریح کرد : این گیاه در این منطقه بصورت نشاء در فصل تابستان کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی با اشاره به اینکه کشاورزان محصول فلفل را به ۲ روش، تر و خشک شده به بازار عرضه می کنند، اظهارداشت : امسال فلفل برداشت شده تازه کیلویی حدود ۶۰ هزار ریال و خشک شده آن ۳۰۰ هزار ریال فروخته می شود.

وی ادامه داد : اجرا نشدن طرح‌های یکپارچه سازی اراضی، نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی از چالش های مهم پیش روی کشاورزان این منطقه محسوب می شود.

تامین زیرساخت ها ضرورتی برای راه اندازی کارگاه های بسته بندی

احمد ملایری فرماندار میامی نیز با اشاره به ظرفیت های فراوان فرومد در بخش های مختلف معدن ، گردشگری و کشاورزی در گفت وگو با ایرنا، افزود : گسترش و صادرات محصولات کشاورزی نیازمند تأمین زیرساخت های لازم است.

وی ادامه داد: مسوولان باید در سال جهش تولید در راستای حمایت از صنایع تبدیلی و گردش چرخ اقتصاد کشاورزی تلاش کنند تا موانع صادرات فلفل این منطقه برطرف شود.

با وجود توانمندی بسیار زیاد این شهرستان در تولید محصولات کشاورزی، نبود واحد های فرآوری و بسته‌بندی پسته، فلفل و دیگر محصولات کشاورزی موجب شده بیشتر محصولات تولیدی به صورت فله‌ای به دیگر نقاط کشور حمل شده و پس از بسته بندی در بازار عرضه ‌شود.

از آن جا که ۹۰ درصد جمعیت شهرستان میامی روستایی هستند و به کار کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، حدود نیمی از سال را بیکارند از این رو ساخت واحدهای فرآوری در اشتغال و درآمد بیشتر آنها تاثیرگذار خواهد بود.

میامی هر سال با تولید حدود ۲۰۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی، ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی استان سمنان را به خود اختصاص می دهد.

از مجموع ۲۳ هزار هکتار زمین قابل کشت این شهرستان حدود ۱۵ هزار هکتار به گندم دیم و آبی و باقی به کشت فلفل، آفتابگردان ، کلزا ، چغندر قند و انواع حبوبات اختصاص دارد.

شهرستان میامی با جمعیتی حدود ۴۰ هزار تن با ۲ بخش کالپوش و مرکزی در شرق شهرستان شاهرود  قرار دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا