گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نقش قالی

محمد حسین، معروف به مراد رضایی، متولد ۱۳۲۱ است. او از سال ۱۳۳۲ مشغول به طراحی نقشه قالی شده است و در حال حاضر در بازار تاریخی اراک مشغول به فعالیت می‌باشد و روستاهای اطراف اراک همچون جیریا و ساروق و … از مشتریان وی می‌باشند. طراحی و اجرای یک نقشه قالی به بزرگ و کوچک بودن فرش وابسته است و این کار با آبرنگ انجام می‌شود.

محمد حسین، معروف به مراد رضایی، متولد ۱۳۲۱ است. او از سال ۱۳۳۲ مشغول به طراحی نقشه قالی شده است و در حال حاضر در بازار تاریخی اراک مشغول به فعالیت می‌باشد و روستاهای اطراف اراک همچون جیریا و ساروق و … از مشتریان وی می‌باشند. طراحی و اجرای یک نقشه قالی به بزرگ و کوچک بودن فرش وابسته است و این کار با آبرنگ انجام می‌شود.
طراحی نقشه فرش هم اصول خودش را دارد و در زیبایی کار بسیار تاثیر دارد. چگونگی طراحی نقشه فرش, رنگ آمیزی آن و نحوه پرداختن آن از عوامل موثر در به وجود آمدن یک فرش زیبا هستند. کسی که نقشه فرش را طراحی می‌کند باید از اصول آن به طور کامل آگاهی داشته باشد.
از روزگاران گذشته تا کنون، فرش ایرانی آیینه تمام نمای فرهنگ و هنر اصیل ایران بوده است این هنر و صنعت، با همه زیبائی‌ها و ظرافت طرح، بافت و رنگ، آنچنان در عرصه جهانی شناخته شده و دارای اعتبار است، که هم به عنوان سمبل هنر ایران شناخته شده و هم اولین کالای صادراتی غیر نفتی کشور به شمار می‌رود.
اغلب بافنده‌ها، هنر خلاقیت خود را با استفاده از نقشه‌های اصیل، زیبا و بدون عیب به نمایش می‌گذارند. اگر نقاش اصول نقشه کشی را به طور صحیح بر روی طرح اولیه خوب پیاده کند، چنانچه طرح نقشه نیز ایرادهایی داشته باشد با تلاش و هنر نمایی نقاش، آن ایرادها به چشم نخواهد آمد.
یکی از اساسی‌ترین و مهمترین رشته‌های رایج در کار تولید فرش، رنگ‌آمیزی و نقطه چینی فرش است. یک نقاش فرش که در امر رنگ زنی و کار پخش رنگ فعالیت می‌کند، نه تنها باید با کل ریزه‌کاری‌های موجود در این رشته آشنا باشد.
بلکه در خصوص شناخت رنگ‌ها و هماهنگی رنگ‌ها (هارمونی رنگ) و کنتراست رنگ (تضاد) و ویژگی‌های موجود، در رابطه بین رنگ‌ها مانند رنگ‌های مکمل، رنگ‌های سرد، رنگ‌های گرم و غیره باید اطلاعات کافی و لازم داشته باشد.
نقاش فرش، طرح آماده شده توسط طراح را بر روی کاغذهای شطرنجی که دارای رج‌شمار مطابق با رج‌شمارهای طرح اصلی است پیاده می‌کند. او با استفاده از رنگ‌های مخصوص و آماده و با بکارگیری تجربه و ذوق و سلیقه هنری و کارایی خویش، به رنگ زدن گل‌ها و نقشه‌ها پرداخته و در پایان کار نقطه چینی را انجام می‌دهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا