گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صادات ۴۰ هزارتن لبنیات به اتحادیه اوراسیا

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: حدود ۴۰ هزارتن شیر و فرآورده های لبنی به کشورهای اتحادیه اوراسیا با اولویت روسیه صادر شده است.

«علی صفر ماکنعلی» روز سه شنبه  در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته دولت افزود: در حوزه قرنطینه، پروتکل‌های بهداشتی واردات گوشت قرمز و فرآورده‌های خام دامی به روزرسانی شده است.

وی اظهارداشت: همچنین پروتکل‌های واردات، صادرات و ترانزیت به پنج کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان بلاروس به روز رسانی شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: براساس آمار منتشر شده وزارت بهداشت موارد مبتلا به تب کریمه کنگو نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با اقدامات بهداشتی صورت گرفته بیماری تب کریمه کنگو در استان سیستان و بلوچستان کاهشی شده است.

تولید واکسن و ریشه کنی تب سه روزه دامی در آینده نزدیک

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری تب سه روزه دامی گفت: اکنون در حال تولید واکسن داخلی برای بیماری تب سه روزه دامی هستیم که به نظر می‌رسد در سال‌های آینده ریشه‌کن خواهد شد.

وی  با بیان اینکه در تولید واکسن تب برفکی به خودکفایی رسیده‌ایم افزود: درحال حاضر بیش از ۵۰ میلیون دز ظرفیت مازاد بر تولید داریم که در آینده امکان صادرت بخشی از آن وجود دارد.

ماکنعلی اظهارداشت: در حوزه بیماری‌های دامی از بهمن ماه ۸۴ تا ۹۶ بزرگترین بحران بهداشتی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را داشتیم که در سال ۹۷  برنامه مبارزه و پیشگیری آن به طور جدی اجرا شد.

به گفته وی،  با اقدامات انجام شده از کشوری که تخم‌مرغ وارد می‌کرد تبدیل به کشوری شدیم که با تولید یک میلیون تن تخم‌مرغ حتی بخشی از ان صادر می‌شود.

تدوین و ابلاغ  برنامه کاهش سالمونلا
رییس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه تا سال ۹۷ برنامه  ملی برای کاهش بیماری سالمونلا در ایران نداشتیم تصریح کرد: برای اولین بار برنامه کاهش آن طراحی و ابلاغ شده و اکنون روند بیماری مشترک سالمونلا بین انسان و دام رو به کاهش است.

ماکنعلی اظهارداشت: طرح ملی مهار بیماری نیوکاسل یکی دیگر از برنامه‌هایی که سازمان دامپزشکی کشور در سال‌های اخیر اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: به دلیل بالا بودن سطح آلودگی این بیماری، در برخی از استان‌ها بیش از ۷۰ درصد درگیری داشته‌ایم اما اکنون این برنامه در سطح ۶۲ هزار روستا عملیاتی شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه برنامه ملی ارتقای کیفیت گوشت مرغ در حال انجام است ادامه داد: همچنین واکسیناسیون مقاوم به حرارت نیوکاسل درصد قابل توجهی از کانون‌های بیماری را کاهش داده است.

به گفته وی،  برای اولین بارواکسیناسیون به روش آماده باش برای بیش از دو میلیون راس گاو صنعتی و شیری عملیاتی شده است.

ماکنعلی درباره بیماری لکه سفید میگو افزود: برای اولین بار امسال هیچ گزارشی از بیماری لکه سفید میگو نداشته‌ایم.

وزارت بهداشت فعالیت مراکز دامپزشکی شهری را سلامت محور نمی داند

رییس  سازمان دامپزشکی کشور درباره تعطیلی مراکز دامپزشکی شهری توسط شهرداری‌ها گفت: اخیرا در جلسه‌ای که در کمیسیون کشاورزی مجلس داشتیم مقرر شد شهرداری تهران از وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی استعلام سلامت محور بودن مراکز دامپزشکی را دریافت کند اما اداره حقوقی وزارت بهداشت این مراکز را سلامت محور معرفی نکرده است.

وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی در حال بررسی این موضوع است زیرا فعالیت مراکز دامپزشکی شهری سلامت‌ محور و تخصصی است .

ماکنعلی درباره واردات واکسن گفت: فرایند واردات واکسن دارای مکانیزمی است که ثبت سفارش آن باید از وزارت صنعت، معدن  تجارت و تخصیص و تامین و انتقال ارز توسط بانک مرکزی انجام شود.

وی با بیان اینکه واکسن وارداتی ترکیه در کشور توزیع شده است اضافه کرد: اکنون حجم ارزی قابل توجهی نیست که تمرکز ویژه‌ای روی واردات واکسن داشته باشیم بنابراین واکسن تولید داخل سال آینده وارد بازار می‌شود.

وی درباره ۱۴ مهر روز دامپزشکی افزود:  برنامه‌ریزی برای ۱۴ مهر امسال با توجه به شرایط حاکم بر کشور  با تمام مراسم سال‌های قبل متفاوت خواهد بود و به طور احتمالی مجازی برگزاری می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا