گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ناکارآمدی نیمی از سطح زیرکشت شهرستان زراعت‌خیز ابرکوه

فرماندار ابرکوه ضمن انتقاد از فراورانی زراعت‌های بی‌حاصل در ابرکوه، تغییر الگوی کشت و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین را یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها در حوزه کشاورزی و حفظ منابع آب زیرزمینی دانست.

«محمدکاظمی نسب» روز گذشته در جلسه شورای حفاظت منابع آب ابرکوه اظهار کرد: وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی در ابرکوه بحرانی است و با وجود بهبود شرایط بارندگی شهرستان در سال‌های اخیر ولی هنوز نگرانی‌ها در رابطه با وضعیت کم‌ابی ابرکوه وجود دارد لذا در بخش کشاورزی تغییر کشت به عنوان یکی از موضوعات مهم و موثر در کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی مورد تاکید است.

وی با بیان این که وضعیت کشاورزی ابرکوه از ۴۰ سال گذشته تاکنون تغییر چشمگیری به جهت استفاده از سیستم‌های نوین نداشته است، ابراز کرد: از ۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی هنوز حدود هشت هزار هکتار زیرکشت زراعت‌های ناکارآمد است که زیبنده ابرکوه نیست و در این باره از مجموعه‌ی جهادکشاورزی استان انتظار می‌رفت بهتر از این عمل کنند.

کاظمی‌نسب با اشاره به این که اگر کشت‌های گلخانه‌ای به‌ خوبی مدیریت شود، ۹۰ درصد کاهش مصرف آب خواهیم داشت، افزود: قطعاً با رویکردی که جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر مبنی بر توسعه کشت های گلخانه‌ای و نوین داشته و همچنین استفاده از منابع اعتباری دولت و تسهیلات بانکی، می‌توانیم در آینده‌ای نه چندان دور بخش زیادی از این معادله ناهمگون کشت و کشاورزی در ابرکوه را حل کرده و با مصرف آب کمتر، راندمان را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: در بحث تغییر کشت اول باید تغییر دیدگاه کشاورزان را در دستور کار قرار دهیم چرا که آنان به علت مشاهده تجربه‌های ناموفق در گذشته، مقاومت بالایی در برابر توسعه کشت های گلخانه‌ای دارند.

فرماندار ابرکوه همچنین به چالش جدید ابرکوه در حوزه بندهای خاکی اشاره کرد و گفت: بارندگی‌های دهه اول اردیبهشت ۹۹ موجب ورود حجم زیادی آب به بندهای خاکی شد و بند رحیم‌آباد را با مشکل مواجه کرد به طوری که ورود حجم بیشتری آب موجب شکستگی دیواره‌های آن می‌شد. ضمن اینکه شهر مهردشت نیز به شدت در این باره آسیب‌پذیر بوده و در سال‌های اخیر با مشکل دفع آب‌های سطحی مواجه بوده است.

«محمدمهدی جوادیان زاده» مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد عنوان کرد: یکی از نگرانی‌های مهم در ابرکوه متوسط بارندگی پایین‌تر از متوسط بارش استان و کشور است و همچنین میزان برداشت بالا از سفره‌های آب زیرزمینی است که موجب روبه‌زوال بودن آبخوان و افزایش فرونشست‌های شده است.

این مسئول تنها نسخه شفابخش برای نجات دشت‌های ممنوعه از جمله دشت ابرکوه را اجرای طرح تعادل بخشی عنوان کرد و گفت: در سال جاری به علت مجهز شدن بیش از ۹۵ درصد از چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند، همچون سال‌های گذشته خاموشی چاه‌ها را نخواهیم داشت و مدیریت در اختیار کشاورزان است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا