گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پایگاه میزان مجاز باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی ایجاد شد

پایگاه اطلاعاتی میزان مجاز باقی‌مانده انواع سموم و آفت‌کش‌های ملی برای نخستین بار در کشور و مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا، توسط یک عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد.

به گزارش روز چهارشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و ورود آنها به بدن انسان منجر به مسمومیت می‌شود و عوارض ناخواسته‌ای مانند بروز انواع سرطان‌ها، ناباروری و بسیاری از عارضه‌های دیگر را به دنبال دارد.

پیشرفت فناوری‌ و رشد روش‌های آزمایشگاهی به کمک سلامت آمده است و تدوین استانداردهای باقی‌مانده سموم، کیفیت فرآورده‌ها را افزایش می‌دهد.

آزمایشگاه مرجع اندازه‌گیری باقیمانده سموم موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به عنوان یکی از مراجع کشور در این حوزه و عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در زمینه کاهش میزان سموم و راه‌اندازی پایگاه داده ملی این استانداردها گام برداشته است.

مدیر آزمایشگاه مرجع اندازه گیری باقیمانده سموم موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور درباره اهمیت راه‌اندازی پایگاه MRL ملی، گفت: در هنگام مصرف محصولات کشاورزی، لازم است استانداردهای خاصی از نظر میزان باقیمانده سموم رعایت شود که اصطلاحا حداکثر باقیمانده مجاز یا (MRL) نامیده می‌شود.

وحیده مهدوی افزود: این مؤلفه حداکثر باقی‌مانده آفتکش مجاز باقی‌مانده روی محصول را نمایش می‌دهد.

وی با بیان این‌که یکی از اولویت‌های اصلی کشورمان تعیین MRL ملی بود که با موفقیت به نتیجه رسیده است، ادامه داد: ضروری است هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود نسبت به تعیین MRL های ملی اقدام کند.

مدیر آزمایشگاه مرجع اندازه گیری باقیمانده سموم موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت:شاخص‌های حداکثر مجاز باقیمانده سموم بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از تنوع واقعی مصرف آفت‌کش‌ها و سبد غذایی کشور و طبق ارزیابی ریسک مورد تایید مجامع بین‌المللی در سال ۲۰۱۷، تعیین شده است و در حال حاضر اطلاعات مذکور در سایت موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور به آدرس mrl.iripp.ir برای ذینفعان در دسترس است.

به گفته وی، این سایت ۲ هزار و ۷۰۰ داده MRL برای ۲۰۳ آفتکش در بیش از ۸۰ محصول مختلف کشاورزی موجود است.

مدیر آزمایشگاه مرجع اندازه گیری باقیمانده سموم موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور ادامه داد:طراحی این سایت مطابق سایت اتحادیه اروپا انجام گرفته و به کاربر این امکان را می‌دهد که مخاطب به مقدار مجاز باقیمانده آفتکش موردنظر در محصول دلخواه خود به راحتی دسترسی یابد.

پیوستن ایران به جمع کشورهای دارنده MRL ملی

بر اساس این گزارش با این اقدام، ایران به جمع کشورهای صاحب MRL پیوست است. این موضوع در محافل بین‌المللی مهم است و دستاوردهای اقتصادی- اجتماعی گوناگونی را به همراه خواهد داشت.

از جمله این دستاوردها می‌توان به تحقق یکی از الزامات مهم برای ارزیابی سلامت محصولات کشاورزی، زمینه‌سازی برای اصلاح الگوی مصرف آفت‌کش‌ها با اعمال MRLهای ملی و ایجاد شاخص برای ارزیابی کیفیت محصولات وارداتی اشاره کرد.

ایجاد بستر لازم برای تاثیر گذاری بر مصوبات کمیته بین‌المللی کدکس باقیمانده آفتکش‌ها و همچنین تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی را از دستاوردهایی است که به دنبال افتتاح این پایگاه داده حاصل خواهد شد.

استخراج باقیمانده سموم و آفت‌کش‌ها از تمامی محصولات کشاورزی، دامی و گیاهی یکی از توانمندی‌های آزمایشگاه مرجع اندازه‌گیری باقیمانده سموم است.

پایش همزمان بیش از ۱۰۰ آفت‌کش و همکاری در اجرای ده‌ها پایان‌نامه دانشجویی تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های تراز اول کشور بخشی از خدماتی است که به کمک ۳ عضو هیئت علمی و کارشناس پژوهشی مستقر در این مجموعه آزمایشگاهی ارائه می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا