گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آمارهای رسمی دربارۀ «۳۰ سال مرغی» در ایران/ مرغ درشتِ آنتی‌بیوتیکی نخورید

طی سه دهه مصرف سرانۀ گوشت دام کشور به دوسوم کاهش یافته و مصرف مرغ ۲.۵برابر شده است، مرغ‌های درشتی که بر اثر مصرف آنتی‌بیوتیک و تریاک به بالای ۲ کیلو می‌رسند و سلامت آنها جای تردید دارد. در این گزارش برای جایگزینی این محصول راه‌حل‌هایی ارائه شده است.

الزامات تغییر سبک زندگی در دهه‌های اخیر، موجب شده است بسیاری از عادت‌های نسل‌های پیشین، در نسل حاضر وجود نداشته باشد، برای مثال پیشینیان از جهات مختلف، غذای با پایۀ مرغ را مطلوب نمی‌دانستند، و بیشتر به گوشت دام، خصوصاً گوسفند، یا حداکثر گوسالۀ جوان، و در بسیاری مناطق شتر گرایش داشتند. اکنون طی یک روند بطئی و تدریجی از دهۀ ۱۳۳۰ تاکنون گوشت شتر بسیار محدود شده، مصرف گوشت گوسفند و بز به حداقل رسیده و گوشت گاو پرورشی و به‌خصوص مرغ جایگزین آن شده است.

به گزارش تسنیم، به‌گفتۀ علی‌صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در سال گذشته (۱۳۹۸)، ۲.۷میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است. اگر جمعیت فعلی کشور را کمی کمتر از ۸۴میلیون نفر بدانیم، مصرف سرانۀ گوشت مرغ در کشور ما کمی بیش از ۳۲کیلوگرم به‌ازای هر نفر به‌دست می‌آید.

روند تغییر ذائقۀ پروتئینی مردم ایران از ۱۳۷۰ تاکنون ــ رقم سرانۀ مصرف مرغ اکنون ۳۲ کیلوگرم است

واکاوی موضوع در گذشته‌های دور خیلی راهگشا نیست و مسئله‌ای را حل نمی‌کند، اما بررسی داده‌های رسمی نشان می‌دهد طی سه دهۀ گذشته در ذائقۀ مردم کشور ما، مرغ جایگزینِ گوشت قرمز و مرغوب شده است. این تغییر عادت در پروتئین مصرفی موجب شده اکنون بنابر آمارهای رسمی سرانۀ مصرف مرغ در ایران دوبرابر سرانۀ جهانی باشد، که بسیار قابل تأمل است.

جدول | ارقام مربوط به مصرف گوشت قرمز و پروتئین و آبزیان در ایران ــ واحد: کیلوگرم ــ منبع: بانک مرکزی

با توجه به نهی دین اسلام از مصرف افراطی مرغ ماکیان، و احتمال بروز عوارض و بیماری‌های گوناگون از جمله بر اثر مصرف آنتی‌بیوتیک و تریاک در پرورش مرغ‌های درشت فعلی ــ که مسئولان امر نیز به آن اذعان کرده‌اند ــ به‌نظر می‌رسد خانواده‌های ایرانی با روش‌های گوناگون، مانند جایگزینی گوشت قرمز یا گوشت سایر پرندگان یا جایگزینی پروتئین‌های گیاهی و حتی کاهش مصرف گوشت در سبد خانوار، یا لااقل استفاده از مرغ‌های کوچک زیر ۱۸۰۰گرم، باید جلوی افراط در عادت قهری پیش‌آمده را بگیرند، تا خانوادۀ آنها از عوارض گوناگون این حوزه در امان بماند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا