گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ضرورت توسعه روش‌های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از آب

یک کارشناس حوزه کشاورزی گفت: برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، توسعه روش‌های نوین آبیاری و جایگزین کردن آن به جای آبیاری سنتی توسط کشاورزان ضرورت دارد.

هوشنگ احمدی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: توسعه کشت دانه های روغنی، کشت‌های گلخانه‌ای، کشت گیاهان دارویی، زعفران و کشت حبوبات علوفه‌ای بسیار بااهمیت بوده و به کشاورزان توصیه می‌شود کشت این گیاهان را در برنامه زراعی خود قرار دهند.

وی افزود: دولت باید با یک برنامه ریزی اصولی و منسجم برای برون رفت از کاهش مشکلات بخش کشاورزی به ویژه اصلاح الگوی کشت از نقطه نظرات کارشناسی شده تشکل های کشاورزی در سراسر کشور استفاده کند.

احمدی پور با تأکید بر اینکه اجرای الگوی کشت در جهت توسعه پایدار کشاورزی کشور امری مهم و ضروری به شمار می رود، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از منابع آبی کشور به‌ صورت تجدیدناپذیر بوده که در حال حاضر هیچ بهره برداری از آن صورت نمی گیرد و سالانه از طریق تبخیر از دسترس خارج می‌شود در حالی‌که با توسعه کشت دیم می توان این منابع آبی را در راستای تولید غذا به خدمت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از هر گونه ضرر و زیان احتمالی کشاورزان باید قبل از اقدام به کشت با مسئولان و کارشناسان این مدیریت و مراکز خدمات تابعه در تعیین الگو و ترکیب کشت با اولویت محصولات اساسی و استراتژیک که از خرید تضمینی دولت برخوردار هستند، هماهنگی و از کشت بی‌رویه محصولات غیراساسی خودداری شود.

احمدی پور در ادامه با بیان اینکه توسعه پایدار کشاورزی یکی از مهمترین مسائلی است که در دهه های اخیر برای بخش کشاورزی مورد تأکید کارشناسان و صاحب نظران این بخش بوده است، گفت: با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین نیازهای هر فعالیت پویا، برنامه ریزی در چهارچوب اهداف کلی آن فعالیت است، بخش کشاورزی نیز به عنوان یکی از مهمترین فعالیت های اقتصادی جوامع مختلف، نیازمند برنامه ریزی های منسجمی در جهت رسیدن به توسعه و مقابله با بحران های موجود خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متأسفانه الگوی کلی توسعه کشاورزی کشورمان معیوب است چراکه توسعه کشاورزی هیچ تناسبی با ظرفیت های طبیعی کشور از جمله منابع آبی ندارد، اظهار کرد: اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی به ویژه در شرایط کنونی که کشور با چالش آب مواجه است، بسیار ضروری به نظر می رسد ضمن اینکه هر سال شاهد نوسانات شدیدی در بازار برخی از محصولات کشاورزی هستیم که به علت عدم رعایت الگوی کشت گاهی تولید آنها کم می شود و گاهی حجم تولید آنقدر بالا می رود که کشاورزان و مسئولان نمی دانند با مازاد محصولات صیفی جات چه کنند.

نایب رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: موفقیت الگوی کشت به عوامل مهمی بستگی دارد و در صورتی‌که طراحی الگوی کشت با دقت و صحت بالایی انجام شود و پیاده­ سازی آن نیز با موفقیت باشد قطعاً در افزایش بهره ­وری منابع پایه از جمله خاک و آب مؤثر خواهد بود بنابراین میزان موفقیت طرح در مدیریت منابع پایه تولید بستگی به میزان دقت متولی امر در طراحی صحیح الگوی کشت دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا