گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سالانه ۱.۵ میلیون هکتار مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی انجام می‌شود

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طبق آمارها سالانه ۱.۵ میلیون هکتار مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی صورت می‌گیرد که به دنبال توسعه این روش بجای مصرف سموم شیمیایی هستیم.

« کیخسرو چنگلوایی» روز سه شنبه در نشست خبری هفته دولت در جمع خبرنگاران افزود: از مجموع ۳۵ هزارتن سم مصرفی بخش کشاورزی در سال، نزدیک به یک هزارو ۷۵۰ تن معادل پنج درصد آن سموم پرخطر است.

وی تصریح کرد: این درحالی است که در چند سال گذشته مصرف سموم پرخطر ۱۰  هزار تن بوده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در سال ۱۳۷۵ حدود ۲۹ درصد سم مصرفی کشور پرخطر بوده است، گفت: طی ۱۰  سال گذشته ۱۰۰ قلم سم پرخطر از چرخه تولید حذف شده است.

چنگلوایی ادامه داد: طی سه سال گذشته ۱۵۰ قلم سموم کم خطر به سبد بخش کشاورزی اضافه شده است.

وی افزود: اکنون ۹۸ درصد سموم مصرفی کشور از محل واردات تامین می‌شود که ۹۵ درصد آن مربوط به کشورهای چین و هند است.

افزایش قیمت سموم و آفت‌کش ها به دلیل حذف ارز ترجیحی 

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از ابتدای سال‌جاری با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و جابجایی ان با ارز نیمایی  شاهد افزایش قیمت سموم و آفت‌کش ها هستیم. با این حال، بخش خصوصی با آنالیز قیمت‌ها از وزارت صنعت،معدن و تجارت خواستار افزایش قیمت بین ۳۲ تا ۳۵ درصدی شده است.

وی با تاکید بر اینکه هفت هزارو ۲۰۰ فروشگاه عرضه سموم و آفتکش‌ها در کشور فعالیت افزود: در صورتی که فروشگاهی سموم و آفتکش‌های مصرفی را بیش از قیمت مصوب عرضه کند با آن برخورد جدی صورت می شود.

پلمپ ۸۰ واحد متخلف گران فروشی سموم طی ۴ ماه

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد:  از ابتدای سال تاکنون ۸۰ واحد متخلف گران فروشی سموم و آفتکش ها پلمپ شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته پنج هزار و ۱۸۰ اکیپ بازرسی از ۲۷ هزارو ۷۵ فروشگاه  سموم در سراسر کشور بازدید کردند که ۳۳۲ مورد تخلف گران فروشی و ۷۰۷ مورد سموم تاریخ گذشته شناسایی شد. از این تعداد  واحد ۲۹۳ فروشگاه متخلف پلمپ شدند که بیشترین تخلفات مربوط به استان اصفهان بوده است.

آغاز موج جدید هجوم ملخ صحرایی از مهرماه 

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه موج جدید هجوم ملخ‌ صحرایی  از مهرماه آغاز می شود، گفت: در دور جدید، نیازمند ٣٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با این آفت هستیم.

چنگلوایی افزود:  با توجه به شرایط آب و هوایی مبادی این آفت از جمله هند و پاکستان و شاخ آفریقا، احتمال افزایش نسل آن وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش تراکم جمعیت ملخ ها، گفت: نسل جدید ملخ ها ٢٠ برابر نسل قبلی است و در صورت هجوم، نیاز به مبارزه در حداقل یک میلیون هکتار وجود دارد.با توجه به افزایش قیمت سموم و ادوات، معادل ٣٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا با این آفت مقابله کنیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا