گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اعلام آمادگی کشاورزان ایران برای تامین گندم پاریس خاورمیانه/ درس بزرگ از فاجعه رخ داده در سیلوهای غلات لبنان

پس از درج گزارش ویژه ایانا از اثرات انفجار محموله نیترات آمونیوم در بندر بیروت لبنان و تخریب سیلوها، در لبنان که منجر به از دست رفتن بخش اعظمی از غلات و به ویژه گندم مردم این کشور شد؛ بنیاد ملی گندمکاران ایران در اقدامی انسان دوستانه برای تامین گندم مورد نیاز از مازاد تولیدات امسال اعلام آمادگی کرد.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) – فرحناز هاشمی: دبیر کل بنیاد ملی گندمکاران ایران در ابتدا ضمن ابراز تاسف از فاجعه رخ داده در لبنان برای سیلوهای گندم این کشور و پیرو درج گزارشی ویژه در ایانا با عنوان «گندم ۳ ماه لبنان دود شد» (لینک اینجا)، به پیش‌بینی تولید حدود ۱۴  میلیون تن گندم در سال جاری اشاره کرده و می‌گوید: نیاز داخلی کشور به این محصول استراتژیک با احتساب صنایع نزدیک به ۱۱ میلیون تن است و دست کم ۲ میلیون تن مازاد تولید گندم خواهیم داشت، بنابراین، در صورت اعلام نیاز لبنان، بخشی از این مازاد تولید می‌تواند صادر و یا در قالب کمک‌های انسان دوستانه در اختیار مردم کشور لبنان قرار گیرد.

علی خان‌محمدی از بین رفتن سیلوهای غلات لبنان در بندر بیروت بر اثر انفجار را اتفاقی ناگوار و مصیبت بار می‌خواند و اظهار می‌دارد: احتمال چنین اتفاقاتی برای هر کشوری وجود دارد و کمک ما به این کشور در منطقه در چنین شرایطی که مردمش به غذا نیاز دارند، هم به لحاظ انسانی و هم از نظر بین‌المللی اعتباربخش و مهم است، زیرا نشان می‌دهد با وجود سختی‌ها و تحریم‌های تحمیلی به خودمان، در تامین امنیت غذایی روی پای خود ایستاده‌ایم و اخلاق انسانی را نیز پایبند هستیم.

وی ادامه می‌دهد: مسولان ما در هر قالب دیگری که بخواهند به تامین گندم لبنان کمک کنند، اما بخش کشاورزی امکان و توانایی این را دارد تا در این موقعیت ناگوار در کنار مردم لبنان باشد.

دبیرکل بنیاد ملی گندمکاران ایران اذعان می‌دارد: ایران سالانه بیش از ۱۲۰  میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند و بنابراین ما در مورد سایر محصولات مانند جو نیز می‌توانیم به لبنان کمک کنیم.

وی می‌گوید: ایران طی ۵ سال اخیر با زحمات کشاورزان، اجرای دستورالعمل‌های فنی وزارت جهادکشاورزی در مزارع و دستاوردهای تحقیقاتی با افزایش بهره‌وری به پایداری تولید گندم دست یافته و این پایداری را در محصول جو هم داشته است؛ به طوری که امسال ذخیره سازی خوبی از این محصول داریم.

خان‌محمدی در همین حال ایجاد زیر ساخت‌های امنیت تولید در هر کشوری را با اهمیت و ضروری دانسته و اذعان می‌دارد: اتفاقی که برای سیلوهای غلات لبنان افتاد، درس و آموزش بزرگی برای تمام کشورها است تا در حفظ حریم کارخانجات و صنایع غذایی خود دقت کرده و زیرساخت‌های امنیت غذایی خود را مهندسی کنند.

بنابرگزارش‌های رسیده، بعد از ظهر سه شنبه بر اثر انفجار محموله نیترات آمونیوم در بندر بیروت لبنان و تخریب سیلوها، این عروس خاورمیانه بخش اعظمی از غلات و  به ویژه گندم خود را در کام آتش از دست داد. این درحالی است که به گفته کارشناسان، ۹۰  درصد گندم مصرفی این کشور وارداتی است.

آسیب شدید به سیلوهای غلات و در پی آن کمبود گندم و آرد نان مورد نیاز مردم، کم و بیش نگرانی‌هایی را برای مسولان لبنان ایجاد کرده تا جایی که وزیر اقتصاد این کشور اعلام کرده ذخیره غلات کفاف یک ماه را هم نمی دهد.

بنابر گزارش‌ها، این سیلوها در کل با ظرفیت  ۱۲۰ هزار تن غلات در  واقع مخازن استراتژیکی برای لبنان بوده و ۸۵ درصد غلات را در آنها نگهداری می‌کرده است. تولیدات گندم لبنان تنها ۱۰  درصد مصرف مردم این کشور را پوشش می‌دهد و همه واردات این محصول از روسیه و اوکراین انجام می‌گیرد.

لبنان هر سال قریب به ۱.۲ میلیون تن گندم، ۹۰۰  هزار تن ذرت و ۷۰  هزار تن جو وارد می‌کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا