گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اهمیت شکل‌گیری نهضت تغییر کشت در بخش کشاورزی

فرماندار ابرکوه با تأکید بر این که مسئولان و مردم باید در زمینه سازگاری با کم‌آبی ورود کنند، گفت: یکی از راهکارهای نجات کشاورزی و حفظ آن، شکل‌گیری نهضت تغییر کشت است.

«محمد کاظمی نسب» در سی و دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان ابرکوه اظهار کرد: در ابرکوه بحران آب به شکل ملموسی خود را به مردم و مسئولان نشان می‌دهد به طوری که هر سال شرایط، بحرانی‌تر از قبل می‌شود و گزارش‌ها مبنی بر این است که آبخوان در ابرکوه وضعیت نامساعدی دارد و به شکل مطلوب‌تری باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.

وی با تأکید بر این که مردم و مسئولان باید به موضوع سازگاری با کم‌آبی ورود کرده و در بخش کشاورزی که بیشترین حوزه مصرف آب را به خود اختصاص داده است، تغییر و تحول ایجاد کنند، افزود: باید در راستای تغییر نگرش کشاورزان، نهضت تغییر کشت ایجاد شود ولی متأسفانه تاکنون با وجود همه اقدامات صورت گرفته، جهش قابل‌ توجهی را در این حوزه شاهد نبوده‌ایم.

فرماندار ابرکوه با اشاره به این که در بخش صنعت برای تأمین آب صنایعی که مصرف زیادی هم ندارند با مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: چاه‌های کشاورزی شور شده یا نیاز به کف شکنی دارند که بعضاً نیز این اقدام جواب هم نمی‌دهد لذا اگر خشک‌سالی ادامه داشته و تشدید شود، چاه‌های کشاورزی یک به یک، خشک و از مدار خارج می‌شوند و برای جمعیت شاغل در بخش کشاورزی ابرکوه که حدود ۱۰ هزار نفر هستند، مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خوبی که دولت فراهم کرده است، اگر زراعت‌ها و محصولات پر آبخواه در ابرکوه کنار گذاشته شود و از سوی دیگر در زمینه ایجاد و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای که نیازمند آب کمتر با بهره‌وری بیشتر است، گام‌های مثبتی برداشته شود، می‌توان آن را یک موفقیت دانست.

کاظمی‌نسب در پایان با تأکید بر این که از ابرکوه که یک دشت ممنوعه اعلام شده، انتظار برداشت هزاران تن گندم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چرخه سنتی فعلی که در ابرکوه حاکم است، از یک‌سو منابع آب را تضعیف و از سوی دیگر کشاورزی و دامداری را فقیرتر می‌کند لذا اگر به کشت‌های گلخانه‌ای رغبت نشان داده شود و این نوع کشت توسعه یابد، چه‌بسا که دیگر نیازی به اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی هم نباشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا