گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بازار ۵.۱۹ میلیارد دلاری پهپادهای کشاورزی

پیش‌بینی شده است در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی استفاده از پهپادهای آبیاری در دنیا ۳۶ درصد در هر سال رشد کند که بیشتر از نرخ رشد سالانه تقاضا برای پهبادهای کشاورزی در کل دنیا است.

اقتصادسبز آنلاین: یکی از تکنولوژی‌هایی که امروزه در صنعت کشاورزی کاربرد وسیعی دارد، پهبادها هستند. این پهپادها برای انجام بسیاری از کارهای کشاورزی از قبیل سمپاشی و آبیاری استفاده می‌شود و حتی با استفاده از دوربین‌هایی که روی آنها نصب می‌شود وضعیت آبیاری و رشد گیاهان مزرعه ارزیابی می‌شود.

استفاده از این تکنولوژی در دوره همه‌گیری کرونا و کاهش شمار نیروهای فعال در مزارع افزایش پیدا کرد و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد. طبق گزارش‌های موجود ارزش بازار پهپادهای مورد استفاده در صنعت کشاورزی در دنیا تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۵.۱۹ میلیارد دلار می‌رسد که نشان از رشد ۳۱.۱ درصدی این بازار در هر سال از سال ۲۰۱۹ دارد. پیش بینی رشد مداوم در این بازار نشان از تغییرات سریع در صنعت کشاورزی دنیا و استقبال از تکنولوژی‌های جدید به منظور ارتقای راندمان تولید است. اما پیش بینی‌های تازه از این مساله حکایت دارد که استفاده از پهپادها در این صنعت نه تنها تا سال ۲۰۲۵ بلکه تا سال ۲۴۰ روند افزایشی خواهد داشت و این سوال را ایجاد می‌کند که چرا این وضعیت وجود خواهد داشت؟
مرکز مطالعات پهپادهای تجاری بر این باور است یکی از دلایل مهم در رشد بازار پهپادهای کشاورزی، افزایش جمعیت در دنیا و افزایش فشار روی عرضه غذا در دنیا است. از طرف دیگر افزایش سرمایه‌گذاری روی بخش کشاورزی که نقش زیادی در تامین غذای دنیا دارد و توسعه استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در جهت توسعه کشاورزی از مسایل دیگری است که این تغییرات را ایجاد کرده است. نکته مهم دیگر افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی در‌صورت استفاده از تکنولوژی‌های جدید است. بررسی‌ها نشان داده است در‌صورت توسعه اتوماسیون و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در کشاورزی، راندمان تولید محصولات کشاورزی در دنیا ۳۰ درصد بیشتر می‌شود و استفاده از آب در فرایند کاشت محصولات هم بهینه خواهد شد. در واقع استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا زمینه را برای مصرف بهینه آب فراهم می‌کند.

پهپادها چه کارهایی در صنعت کشاورزی انجام می‌دهند

تا کنون بررسی‌های کمی در مورد کارکردهای پهپادها در صنعت کشاورزی انجام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر نظارت بر وضعیت محصولات کشاورزی و وضعیت دام‌ها در چراگاه‌ها، از پهپادها برای آبیاری نظارت بر وضعیت مزارع پرورش ماهی و سمپاشی استفاده می‌شوند. در سال ۲۰۱۹ میلادی بیشترین استفاده از پهبادها در صنعت کشاورزی دنیا برای نظارت بر وضعیت مزارع تولید‌کننده گیاهان بود و این نظارت از طریق شمارش تعداد گیاهان، نظارت بر سلامت محصولات، نظارت بر وضعیت محصول در زمان برداشت و بررسی بیماری‌های محصولات انجام می‌شد.

مرکز مطالعات پهپادهای تجاری بر این باور است که استفاده از پهبادها راندمان تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد و می‌تواند درآمد مزارع را نیز بیشتر کند. به همین دلیل است که توسعه استفاده از این تکنولوژی در دنیا می‌تواند کارایی بسیار بالایی داشته باشد و حتی تأمین غذای دنیا را نیز راحت‌تر کند.
مطالعات نشان داده است که تقاضا برای استفاده از پهپادها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در حال افزایش است زیرا این سیستم استفاده از آب را به حداقل می‌رساند. حتی پیش‌بینی شده است در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی استفاده از پهبادهای آبیاری در دنیا ۳۶ درصد در هر سال رشد کند که بیشتر از نرخ رشد سالانه تقاضا برای پهبادهای کشاورزی در کل دنیا است.

در تقسیم‌بندی منطقه‌ای هم مشخص شد که کشورهای امریکای شمالی بزرگترین بازار برای پهپادهای کشاورزی را دارند ‌و اروپا و کشورهای آسیا پاسیفیک از نظر سهم بازار در رده‌های بعدی قرار دارند. انتظار می‌رود هر چه صنعت کشاورزی در یک منطقه توسعه یافته‌تر باشد و کشاورزی هوشمند اهمیت بیشتری داشته باشد، تقاضا برای پهبادهای کشاورزی هم بیشتر شود.

مطالعات از این مسأله حکایت دارد که کشاورزی هوشمند در کشورهایی که اقتصادهای توسعه یافته‌تری دارند رواج بیشتری دارد و استفاده از انواع تکنولوژی‌های مدرن از قبیل پهپادها در این کشورها بیشتر است.

در پایان باید گفت که کشاورزی یکی از مهمترین صنایع دنیا است و تامین غذای مردم را بر عهده دارد. به‌همین دلیل سرمایه‌گذاری برای افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی و کاهش میزان مصرف آب می‌تواند تأثیر زیادی در تأمین غذای مردم داشته باشد و اهمیت زیادی دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا