گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گرانی دلار قاچاق دام زنده به عراق را افزایش داد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قاچاق دام زنده به بازار عراق خبرداد و گفت: هم‌اکنون هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۷هزار تا ۹۸هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰درصد سود، ۱۱۰ تا ۱۱۲ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر ملکی ابراز کرد: در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده در بازار تهران ۴۵ هزار تومان است که اگر وارد بازار عراق شود به ۹۰ هزار تومان می‌رسد.

وی همچنین اظهارداشت: این عامل باعث شده است همه شاهد خروج غیرمجاز دام زنده از شهرهای اشنویه و پیرانشهر به بازار سلیمانیه عراق باشند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: این دو شهر از حیث مسافت با مرز سلیمانیه عراق خیلی نزدیک هستند و افراد پیاده می‌توانند دام زنده را به آن طرف مرز گسیل دهند.

وی افزود: وقتی اختلاف ۵۰هزارتومانی در دو بازار وجود داشته باشد طبیعی است که دامدار با پذیرش ریسک آن اقدام به فروش دام در بازار عراق می‌کند.

ملکی خاطرنشان کرد: این اقدام باعث ایجاد کمبود عرضه دام زنده و به‌تبع گرانی گوشت قرمز در بازار داخلی شده است که مراجع قانونی باید موضوع مدنظر را قاطعانه پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: افراد تحت عنوان جابه‌جایی دام عشایر، شبانه یا با شگردهای دیگری دام‌ها را به سر مرز می‌برند و به طرف‌های عراقی عرضه می‌کنند و پول خوبی هم به جیب می‌زنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: به‌طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور انجام می‌شود روی کمبود عرضه و گرانی گوشت قرمز تأثیر می‌گذارد از این رو باید جلوی قاچاق دام گرفته شود.

وی با ابراز اینکه هم‌اکنون عشایر در مناطق غرب کشور گسترده هستند، اضافه کرد: قیمت دام در بازار عراق دو برابر قیمت داخلی است و همین عامل باعث شده است عشایر دام را به‌صورت غیرمجاز در آن بازار عرضه کنند.

ملکی تصریح کرد: مرزهای غرب کشور بسیار گسترده و کنترل مرزها به‌دلیل گستردگی تا حد زیادی مشکل است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این بازار مؤثر بوده این‌که دو هفته دیگر عید قربان است ازاین‌رو برخی دامداران و افراد دیگر به‌سبب فروش دام با نرخ بالاتر در عید قربان مقداری دام را دپو کرده‌اند تا بتوانند در بازار عید قربان زنده‌فروشی کنند و عایدی بیشتر نصیبشان شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی «قاچاق دام زنده » و «دپوی دام با هدف عرضه در بازار عید قربان» را دو عامل مؤثر در افزایش قیمت گوشت در بازار دانست و گفت: اگر عرضه و تقاضا در بازار همخوانی نداشته باشد افزایش قیمت در بازار خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۷ هزار تا ۹۸ هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰ درصد سود، ۱۱۰ تا ۱۱۲ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا