گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گیلان برای راه اندازی بازارچه کشاورزی در روسیه آمادگی دارد

استاندار گیلان گفت: برای راه اندازی بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایران در ساراتوف و نیز اجرای پروژه های مشترک شیلاتی در خصوص تکثیر و پرورش انواع ماهیان بین دو استان آماده هستیم.

به گزارش بازار به نقل از استانداری گیلان، ارسلان زارع در ارتباط تصویری با والری رادایف استاندار ساراتوف؛ به معرفی گیلان و توانمندی های این استان اشاره و اظهار کرد: گیلان در شمال ایران و در جنوب دریای خزر واقع شده و از طریق دریای خزر و رود ولگا ، با ساراتوف راه آبی دارد.

وی ساراتوف را از استان‌های مهم روسیه و گیلان را هم از استان‌های مهم ایران ذکر کرد که با روسیه ارتباط دارد و بیان داشت: موضوعات زیادی وجود دارد که می توانیم بر اساس آنها مناسبات اقتصادی و تجاری دو استان را گسترش و توسعه دهیم.

زارع با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، پیشنهاد داد طرفین با افزایش مبادلات تجاری، از مزایای این اتحادیه استفاده بیشتری کنند.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می شود با توجه به ظرفیت های ویژه گیلان در خصوص مزایای طبیعی و پتانسیل های منحصربفرد جغرافیایی، پذیرش گردشگران و بوم‌گردان از مناطق مختلف روسیه با همکاری آژانس های مسافری بخش خصوصی افزایش یابد.

استاندار گیلان به منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی بعنوان تنها منطقه آزاد حاشیه دریای خزر اشاره و اضافه کرد: بندر ساراتوف از طریق رود ولگا و دریای خزر، به منطقه آزاد راه دارد و با استفاده از این شبکه حمل و نقل دریایی می‌توان تجارت بین دو منطقه را افزایش داد و از مزیت های منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی استفاده کرد.

وی با اشاره به برگزاری هر ساله اجلاس شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر (ICBC) به تناوب در یکی از شهرهای ایران یا روسیه گفت: اتاق های بازرگانی گیلان و ساراتوف، در برگزاری اجلاس آن نقش موثری دارند و لازم است برای تقویت این تشکل تجاری – اقتصادی، حمایت های لازم صورت گیرد.

زارع با یادآوری اینکه گیلان تاکنون چندین بار نمایشگاه توانمندی های اقتصادی و صنعتی ایران را در استان های مختلف روسیه برپا کرده، اظهار کرد: استانداری گیلان آمادگی دارد مساعدت لازم را به طرف روسی برای برپایی نمایشگاه توانمندی های تجاری و صنعتی آن کشور در شهر رشت و یا منطقه آزاد انزلی داشته باشد.

وی ادامه داد: تمایل داریم تاجران و بازرگانان ما بدون واسطه و مستقیم با هم در ارتباط باشند و بدین منظور پیشنهاد می شود تبادل هیأت های تجاری بین دو استان افزایش یابد.

وی همچنین این آمادگی را اعلام کرد که گیلان محصولات کشاورزی، سبزیجات، میوه جات و مصالح ساختمانی به ساراتوف صادر کند و گفت: این آمادگی نیز وجود دارد که محصولاتی مانند غلات، ذرت، روغن، گوشت گاو و گوسفند را از سارتوف وارد کنیم.

زارع افزود: همچنین آمادگی داریم برای صادرات مجدد کالاهای روسیه و استفاده از خاک ایران به عنوان ترانزیت به کشورهای دیگر مانند عراق، افغانستان و سوریه به طرف روسی مساعدت کرده و اجرای این پیشنهاد هم به سود روسیه و هم به سود ایران است.

وی با اشاره به ظرفیت سرای تجاری ایرانیان درآستراخان ادامه داد: آمادگی لازم در خصوص راه اندازی بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایران در ساراتوف وجود دارد.

استاندار گیلان ادامه داد: با توجه به حاصلخیز بودن زمین های کشاورزی ساراتوف، پیشنهاد می شود امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی استان و کشت گلخانه ای از سوی شرکت  های گیلانی (تولید محصولات فراسرزمینی) در آن استان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

وی با اشاره به آب فراوان در ساراتوف، این پیشنهاد را مطرح کرد که امکان پرورش ماهی از سوی شرکت های گیلانی در آن استان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و گفت: گیلان این آمادگی را دارد از ساراتوف ، تخم چشم زده ماهیان سردآبی وارد و خاویار تاس ماهیان پرورشی را به آن استان صادر کند.

وی افزود: با توجه به وجود مراکز تحقیقات شیلاتی در گیلان، پیشنهاد می شود پروژه های مشترک شیلاتی در خصوص تکثیر و پرورش انواع ماهیان بویژه تاس ماهیان توسط مراکز تحقیقاتی دو استان اجرا شود.

زارع ادامه داد: استانداری گیلان پیشنهاد می کند مذاکرات لازم برای انعقاد تفاهمنامه خواهرخواندگی بین شهرهای رشت و ساراتوف انجام پذیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
بازار
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا