گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

مدیریت دارو و تغذیه ای طیور

باتوجه به استعداد بالای کشورمان می‌توان بسیاری از هزینه‌های خوراک و داروی طیور را کاهش داد بطور مثال استفاده از داروهای گیاهی جهت درمان و بهبود سلامت

باتوجه به استعداد بالای کشورمان می‌توان بسیاری از هزینه‌های خوراک و دارو طیور را کاهش داد بطور مثال استفاده از داروهای گیاهی جهت درمان و بهبود سلامت.

سالانه مبالغ هنگفتی جهت خرید اقلام جیره طیور و همچنین داروهای وارداتی که باعث خروج ارز از کشور شده هزینه می‌شود در صورتی که باتوجه به استعداد بالای کشور عزیزمان می‌توان بسیاری از این هزینه‌ها را کاهش و یا به‌طورکلی ازبین برد برای مثال می‌توان از داروهای گیاهی جهت درمان یا به‌عنوان یک اقدام حمایتی استفاده کرد که محسنات آن علاوه بر بهینه‌سازی باعث بهبود سلامت گوشت می‌شود.

گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که در جیره طیور همانند سیر، هویج، پیاز، فلفل، کلم، ترب و… استفاده شده‌اند. باتوجه به مطالعات و کارهای شخصی برخی از این داروها را معرفی می‌نماییم.

فلفل قرمز در خوراک طیور

فلفل قرمز را می‌توان به‌صورت تازه و خشک شده در جیره طیور استفاده کرد میزان مصرف خشک آن تا ۱ کیلوگرم در تن با دوره سه روزه می‌باشد. کپساسین ماده اصلی موجود در فلفل می‌باشد فلفل باعث کاهش سکته قلبی در سنین بالا می‌شود و همچنین باعث افزایش تحرک بعد از بیماری می‌شود و مانند یک مسکن است. آزمایش‌ها نشان داده است فلفل در درمان عفونت روده و کوکسیدیوز بسیار موثر است باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد حساسیت می‌شود.

نعناع و بهبود آنفلوانزا

نعناع را می‌توان به‌صورت تازه در جیره و همچنین عرق آن را در آب و حتی بصورت اسپری استفاده کرد. ماده اصلی نعناع منتول می‌باشد نعناع یک حمایت‌کننده خوب در سرماخوردگی و آنفولانزا بوده و باعث باز شدن مجاری بالای تنفسی می‌شود می‌توان ۱۰ تا ۱۵ لیتر عرق نعناع را در ۱۰۰۰ لیتر آب جهت درمان ریخت نعناع را باید در دوره بیماری استفاده کرد و باید از مصرف بیش از حد آن خوداری نمود.

آویشن با نام علمی Tymos یکی دیگر از عرقیاتی است که در بهبود بیماری برونشیت توانایی بالایی دارد و عفونت‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفس را بهبود می‌بخشد و به میزان ۳۰ تا ۴۰ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر از آب می‌توان استفاده کرد. همچنین مصرف پودر خشک آن باعث افزایش مصرف خوراک می‌شود.

خرمای ضایعاتی در جیره طیور

گذشته از جنبه دارویی سالیانه هزینه‌های بسیاری جهت خرید ذرت و سویای وارداتی متحمل صنعت مرغداری می‌شود باتوجه به ظرفیت بالای بعضی از اقلام باغبانی و زراعی در کشور می‌توان از آنها یا ضایعاتشان در جیره طیور استفاده دوجانبه اقتصادی نمود برای مثال باتوجه به تولید بالای خرما در کشور اخیرأ مطالعاتی در جهت استفاده از این میوه گرمسیری صورت گرفته است از خرمای ضایعاتی می‌توان ۵ تا ۱۰ درصد در جیره پایانی استفاده کرد.

خرما فاقد عوامل ضدتغذیه‌ای بوده و غنی از مواد معدنی می‌باشد همچنین آزمایش‌ها نشان داده چربی لاشه را کاهش می‌دهد البته در مواردی که گله با بیماری درگیر و تب‌دار است باید از مصرف آن خوداری کرد.

استفاده بلوط در غذای طیور

بلوط را نیز می‌توان تا ۱۵ درصد در روزهای انتهایی دوره استفاده کرد باید توجه داشت پوست بلوط حاوی تانن که جهت تغذیه مناسب نیست. گفتنی است راهکارهایی جهت رفع این مشکل وجود دارد باید توجه داشت که در زمان استفاده از بلوط نمک جیره را افزایش داد.

نتیجه

متأسفانه در صنعت مرغداری هزینه‌های زیادی به‌علت نداشتن علم، آگاهی و تجربه کافی در بهینه‌سازی صورت می‌گیرد می‌توان گفت با استفاده از افراد مجرب و همچنین آموزش‌های مستمر مرغداران به هر طریق در جهت بهبود اقتصاد این صنعت در ایران به‌راحتی گام‌های بزرگی برداشت و از لحاظ اقتصادی و کیفیت، گوشت سفید ارزان‌تر و سالم‌تری را در اختیار مصرف‌کننده گذاشت.

نویسنده: سلمان نصرالهی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا