گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

فروش محصولات لبنی ایران در عراق، با یک سوم قیمت ترکیه و عربستان

رئیس اتحادیه تعاونی‌های فرآورده های لبنی‌ با بیان اینکه نرخ فروش محصولات لبنی ایران در عراق، یک سوم ترکیه و عربستان است گفت: ۴ شرکت، لبنیات را بسیار ارزانتر از بازار داخلی به فروش می‌رسانند و با دامپینگ ایجاد شده اجازه ورود سایر شرکت‌ها را نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم علی احسان ظفری رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های فرآورده های لبنی کشور در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: در فاصله زمانی بهمن ماه تا امروز، به دلیل کاهش مصرف شیر و فرآورده های لبنی و وجود مازاد تولید شیر خام، حدود ۵۳ هزار تن شیر خشک در کشور ذخیره شده است؛ از این رقم حدود ۸ هزار تن از این محصول صادر شد و ۴۵ هزار تن در انبار ها مانده و ارزش کیفی آن در حال کاهش است.
وی افزود: این رقم از تولید شیر خشک در کشور باعث شد که حدود ۲۰ هزار تن کره در کشور تولید شود؛ با وجود اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات این محصول حذف شده بود بازار این محصول بدون افزایش قیمت کنترل  و نیاز بازار از داخلی کشور تامین شد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های فرآورده های لبنی کشور ادامه داد: حدود ۱۰ هزار تن کره از سال گذشته که با ارز ۴۲۰۰ تومان به کشور وارد شده، باقی مانده و با در نظر گفتن این ۲۰ هزار تن کره از محل تولید داخلی، پیش بینی شده است که که تا پایان سال یا حداقل نیمه سال نیازی به واردات این محصول نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۲۰۰ میلیون یورو برای واردات کره هزینه می‌شود تصریح کرد: تولید این محصول در داخل کشور از محل تولید شیرخشک باعث اعتراض وارد کنندگان کره شده است و دنبال احیای دوباره واردات این محصول با ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.
ظفری گفت: در حال حاضر برای جلوگیری از گذشت تاریخ مصرف شیر خشک ذخیره شده در کشور، نیازمند صادرات ۱۵ هزار تن از این محصول هستیم اما با سنگ اندازی چند صادر کننده بزرگ محصولات محصولات لبنی و شیرخشک مواجه شده است؛ این شرکت ها به دنبال جلوگیری از بین رفتن انحصار در بازار صادرات محصولات لبنی و شیر خشک هستند.
۸۷۰ کارخانه لبنیات تعطیل شدند
ظفری اظهار داشت: هزار و ۳۰۰ واحد تولید کننده فرآورده های لبنی در کشور وجود دارد که تنها ۴۳۰ مورد از آنها فعال هستند از این تعداد واحد فعال نیز تنها ۱۵ کارخانه با تمام ظرفیت و حتی فراتر از طرفیت فعالیت می کنند و مابقی آنها با ۱۰ درصد تا ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند.
 ظفری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: قیمت فروش فرآوردههای لبنی ایرانی در عراق و افغانستان بسیار ارزان تر از بازار داخلی کشور خودمان است که این امر در واقع به نفع منافع عمومی کشور نیست.
وی  با انتقاد از ارزان فروشی فرآورده های لبنی در بازار های صادراتی گفت: چند شرکت محدود صادر کننده عمده محصولات لبنی به کشور های همسایه هستند که محصولات خود با یک سوم قیمت ترکیه و عربستان سعودی به فروش می رسانند و در واقع ارزن فروشی می کنند و در بازار دامپینگ ایجاد کرده اند و باعث شده اند دیگر شرکت های ایرانی امکان حضور در این بازار ها را نداشته باشند.
دولت صادرات غیرنفتی را تنها پتروشیمی و فولاد می‌بیند

احمد اکبریان رییس هیئت مدیره دامداران البرز نیز در این نشست  با گلایه از انحصار در بازار کشور اظهار داشت: فساد تولید را بر زمین زده است؛ با وجود ظرفیت‌های صادراتی به جای هموار سازی صادارت بر سر صادرات می‌زنند.

وی تصریح کرد: یک پنجم جمعیت کشور به حرفه کشاورزی مشعول هستند اما تمام توجه دولت در بازار های صادراتی به محصولات پتروشیمی و محصولات فولاد و مس است و به راحتی جلوی صادرات محصولات و فرآورده های کشاورزی را می‌گیرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های صادراتی وزارت صنعت اظهار داشت: رفتار این وزارتخانه مانع صادرات محصولات کشاورزی است؛شریعتمداری در آخرین زمانی که در وزارت صمت بود ممنوعیت صادرات شیر خشک را صادر و مجوز واردات ۲۰ تن کره را داد که اینها اصلا منطقی نیست.

وی تاکید کرد: انحصارگران به دنبال این هستند که با قطع صادرات شیر خشک ارز وارداتی برای کره بگیرند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا