گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آغاز برداشت محصولات جالیزی در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین ضمن اعلام آغاز برداشت محصولات جالیزی گفت: عملیات برداشت از اوایل خرداد ماه شروع و تا اواسط تیر ماه ادامه خواهد داشت .

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی تصریح کرد: پیش بینی می شود بیش از ۱۲۰ هزار تن محصولات جالیزی در این شهرستان تولید که به مقاصد میادین سراسر کشور و کشور های همسایه خصوصا روسیه، عراق و بعضا افغانستان ارسال می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: انواع محصولات جالیزی شامل خربزه، هندوانه، طالبی، گرمک و انواع رقم های هیبرید شمام از جمله ملون و جانا در سطحی بالغ بر ۳ هزار هکتار در این شهرستان کشت شده است.

او ابراز کرد: بیشترین سطوح زیر کشت محصولات جالیزی در شهرستان قیروکارزین به ترتیب متعلق به خربزه، انواع شمام، هندوانه، طالبی و گرمک است.

به گفته او؛ میانگین تولید این محصولات در مزارع قیروکارزین نزدیک به ۳۵ تن در هکتار است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و دانش و تلاش کشاورزان، محصول از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری هزینه تولید محصولات کشاورزی خصوصا محصولات صیفی و جالیزی افزایش قابل توجه داشته است، بیان کرد: رعایت الگوی کشت و سطوح ابلاغی، هماهنگی زراعین با مسئولین پهنه های کشاورزی و تنوع بخشی در محصولات کاشته شده در تنظیم بازار فروش  محصولات حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تاکید کرد: استفاده از آبیاری تحت فشار به صورت تیپ و بکار گیری روش های کشت تونلی و کف پلاستیک در کاشت محصولات جالیزی مازاد بر کشت نشایی موجب شده علارغم آب بر بودن این محصولات،  مصرف آب در مزارع تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

به گفته وی؛ به طور میانگین برای هر هکتار از محصولی مانند هندوانه در کشت های معمولی بیش از ۱۲ هزار متر مکعب آب صرف می شود.

همتی افزود: با توجه به مصرف حجم زیادی از رول های پلاستیکی در مزارع جالیز کشاورزان ملزم به رعایت محیط زیست و جمع آوری ضایعات از محل فعالیت و اراضی کشاورزی هستند.

او با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی که وابسته به کشاورزی هستند گفت: از آغاز کشت تا پایان برداشت محصولات جالیزی بیش از ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شکل فصلی مشغول به کار خواهند بود.

در سال زراعی گذشته ۱۲۳ هزار تن انواع محصولات جالیزی از سطحی بالغ بر ۳۶۰۰ هکتار در قیروکارزین تولید شده است.

قیروکارزین با اقلیم گرم و خشک در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا