گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نخستین جشنواره گل محمدی و گلاب در خمین برگزار شد

فرماندار خمین گفت: نخستین جشنوراه گل محمدی و گلاب خمین شب گذشته به صورت مجازی در یکی از باغات روستای میشیجان علیا برگزار شد.

احمد طهرانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها در شهرستان خمین طی دو دهه گذشته، باعث شد این شهرستان به سمت کشت محصولات کم آب‌بر حرکت کند.

وی افزود: در این راستا کشت زعفران و گل محمدی و گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفت و شهرستان از ۱۰ سال پیش به حوزه کشت گل محمدی به عنوان گیاه کم آب بر ورود کرد هرچند یکی از روستاهای شهرستان خمین به عنوان روستای شهابیه یک سبقه قدیمی در زمینه کشت گل محمدی داشته است.

فرماندار خمین بیان کرد: ضمن احیای کشت این محصول در شهابیه، در سطح شهرستان نیز جهاد کشاورزی با هدف استفاده از این گیاه به عنوان گیاه کم آب‌بر کشت این گیاه را گسترش داد و در حال حاضر ۲۲۵ هکتار از باغات این شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار دارد که ۱۷۵ هکتار بارور و ۵۰ هکتار غیربارور است.

طهرانی ادامه داد: برداشت محصول در این شهرستان از ۱۰ روز پیش آغاز شده و پیش بینی می شود حدود ۶۰۰ تن گلبرگ و ۱۲۰۰ تن گلاب از مجموع این باغات تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان کارگاه گلاب گیری صنعتی یا سنتی وجود ندارد در نتیجه عمده محصولات به کاشان ارسال می‌شود، ایجاد کارگاه‌های سنتی در باغات کشاورزان یا صنایع کوچک تبدیلی در دستور کار ترویج قرار دارد، البته حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد کارگاه‌های گالاب گیری نیز انجام خواهد شد که یک مورد در حال حاضر در حال پیگیری است.

فرماندار خمین با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره گل محمدی و گلاب در شهرستان خمین اضافه کرد: این جشنواره توسط یکی از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه کارآفرینی به صورت مجازی( با توجه به شرایط ویروس کرونا) و با هدف ترویج کشت گل محمدی و بررسی مسائل و مشکلات باغداران و راهکارهای برون رفت از مشکلات برگزار شد.

طهرانی افزود: این جشنواره در یکی از خانه‌های روستایی در روستای میشیجان علیا با حضور تعدادی از هنرمندان برگزار شد، یکی از اهداف کشت گل محمدی علاوه بر کارآفرینی و کشت، توسعه صنعت گردشگری نیز هست و امیدواریم در سال های آینده همزمان با برداشت گل محمدی در سطح شهرستان، این جشنواره با حجم و محتوای بهتری برگزار شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان خمین گفت: شهرستان خمین در حوزه تولید زعفران نیز ظرفیت های خوبی دارد که بر این اساس یک دوره جشنواره زعفران در خمین برگزار شد اما متاسفانه سال گذشته این جشنواره برگزار نشد و سعی بر این است که امسال این جشنواره با کیفیتی خوب برگزار شود.

طهرانی بیان کرد: همچنین عسل به عنوان یکی از سوغات خمین مطرح است و امیدواریم بتوانیم در این خصوص نیز جشنواره‌هایی با هدف کارآفرینی و توسعه کارآفرینی در سطح شهرستان برگزار شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا