گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ارزآوری ۸.۶ میلیون دلاری صادرات قارچ ایران

قائم‌مقام دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ تن قارچ در سال گذشته صادرشده که با ارزآوری ۸.۶ میلیون دلاری همراه بوده است.

در چند سال اخیر میزان سرانه مصرف قارچ خوراکی افزایش‌یافته اما نکته قابل‌توجه آن است که پس از شیوع ویروس کرونا و با اعلام این که قارچ دکمه‌ای ایمنی بدن را افزایش می‌دهد به‌یک‌باره مصرف قارچ خوراکی با افزایش قابل‌توجه‌ای روبه‌رو شده است.

بر همین اساس برخی از واحدهای تولیدی قارچ دکمه‌ای به تکمیل زنجیره تولید از تأمین نهاده تا بازار فروش داخل و بازارهای صادراتی اقدام کردند.

خبرنگار ایانا در بازدیدی از شرکت کشت و صنعت قارچ سحر و در گفتگو با مدیرعامل این شرکت، فعالیت این مجموعه را به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق تولید قارچ دکمه‌ای در کشور مورد بررسی قرار داده است.

منوچهر جناقی مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت قارچ سحر در گفتگو با خبرنگار ایانا با تأکید بر اینکه کشور ما در حال حاضر رتبه ششم تولید قارچ در جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: امسال سال جهش تولید است و با یقین می‌توان گفت که جهش چشمگری در تولید این محصول داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما ۴۰ سال پیش یک واحد تولید قارچ داشتیم اما امسال ۲۵۰۰ واحد تولید قارچ پروانه‌دار داریم.

جناقی با اشاره به اینکه مسئله صادرات نیز حل شده و صادرات به سایر کشورها در حال انجام است، گفت: میزان مصرف داخل نیز افزایش‌یافته و سفارش تولید دو برابر شده است.

وی با تأکید بر رعایت مسایل و پروتکل‌های بهداشتی افزود: غربالگری در بدو ورود به این مجتمع انجام می‌شود، پس‌ازآن نیز گندزایی صورت می‌گیرد، تمامی مواد اولیه در این شرکت ضدعفونی می‌شود؛ فاصله‌گذاری اجتماعی انجام و استفاده از ماسک اجباری شده است.

میزان تولید قارچ در سال جاری به ۱۸۸ هزار تن خواهد رسید

در این رابطه علی عصمتی قائم‌مقام دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی که در این بازدید حضور داشت به خبرنگار ما گفت: بر اساس برآورد سال ۹۸ بیش از ۱۷۵ هزار تن قارچ دکمه‌ای در کشور تولیدشده است.

عصمتی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول در سال جاری، ۱۸۸ هزار تن باشد.

وی با اشاره به سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور گفت: سال گذشته سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور ۱.۲ کیلوگرم بوده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به فرهنگ‌سازی در حال اجرا در کشور، سرانه مصرف قارچ خوراکی برای سال جاری به ۱.۵ کیلوگرم برسد.

عصمتی تصریح کرد: میانگین مصرف سرانه مصرف قارچ خوراکی در اروپا چهار کیلوگرم و در دنیا سه کیلوگرم است؛ ایران به نسبت سرانه مصرف در دنیا پایین‌تر است اما برای افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور در حال فرهنگ‌سازی هستیم.

وی با اشاره به ارزآوری این محصول در سال ۹۸ گفت: بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ تن قارچ در سال گذشته صادرشده که با ارزآوری ۸.۶ میلیون دلاری همراه بوده است.

عصمتی مقصد صادراتی قارچ‌خوراکی را کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس عراق و کشورهای مشترک‌المنافع عنوان کرد و ادامه داد: امید می‌رود پیمان‌نامه اوراسیا به صادرات بیشتر ما در سال جاری کمک کند.

 وی یادآور شد: تولید قارچ در زمان بیماری کرونا و در وضعیت عادی به‌صورت ایزوله تولید می‌شود و نگرانی دراین‌باره وجود ندارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا