گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پای گیاه کتان به کشتزارهای مازندران باز شد

پس از آزمایش گیاهان مختلف به عنوان کشت دوم شالیزارهای مازندران از جمله دانه روغنی کلزا که تا حدودی مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته ، اکنون نوبت گیاه " کتان " رسیده است تا آزمایشش را در خاک حاصلخیز استان پس بدهد.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران ، گیاه کتان امسال در بخشی از زمین های شهرستان بابلسر کشت شده و بزودی برداشت آن شروع می شود.

مدیرجهاد کشاورزی بابلسر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت که برای نخستین بار حدود ۲ هکتار از اراضی کشاورزی روستای گالشکلا  بخش بهنمیر این شهرستان زیرکشت گیاه کتان رفته که بزودی محصول آن برداشت می شود.

حمیدرضا رحمانی کشت گیاه  کتان را همانند دانه روغنی کلزا جایگزین مناسبی برای کشت دوم پس از برنج دانست و افزود : کتان گیاهی کم توقع است که در تهیه روغن و تولید انواع پارچه در صنعت به کار برده می‌شود.

وی با بیان اینکه کتان کشت شده در مزارع این شهرستان، روغنی و رقم تکاپو است ، گفت که کشت این گیاه اواسط مهر ماه سال گذشته انجام شد و اکنون در مرحله رشدی اواخر گلدهی و شروع پر شدن دانه قرار دارد.

رحمانی با اعلام این که کشت کتان به دلیل زودرس بودن نسبت به کلزا می تواند جایگزینی مناسبی برای کشت دوم در شالیزارها باشد ، اظهار داشت : کتان روغنی برای رشد و نمو و تولید دانه خود به هوای گرم نیاز دارد ، اما با توجه به هوای سرد و بارانی سال گذشته، زمان برداشت دانه های کتان، حدود نیمه خرداد ماه سال جاری است.

وی عملکرد دانه روغنی کتان در هر هکتار را یکهزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم برآورد کرد و گفت : دانه های کتان روغنی حاوی ۳۰ تا ۴۰ درصد گاهی ۴۵ درصد روغن است و به طور متوسط از هر هکتار کتان روغنی می توان حدود ۶۰۰ تا یکهزار کیلوگرم روغن به دست آورد.

این مسئول افزود : بذر کتان و مغز گردو دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا ۳ در میان مواد غذایی گیاهی هستند و می توان کتان را پس از غلات، نخود و گیاهان وجینی مانند سیب زمینی کشت کرد، زیرا پس از برداشت این گیاهان زمین عاری از علف هرز می شود.

رحمانی به مصارف خوراکی و صنعتی کتان هم اشاره کرد و افزود : چهار پنجم روغن کتان تولید شده در صنایع رنگ و لعاب به کار می‌رود ، روغن و تخم کتان در تهیه صابون و مصارف خوراکی و دارویی نیز کاربرد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر گفت:  دم کرده تخم کتان معجزه گر است و برای جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول خون، علاج بیماری های مجاری ادرار، زخم معده و ورم روده، یبوست، ورم مثانه، سنگ کلیه، سرفه و حتی مرض قند و کاهش وزن موثر است، همچنین روغن تخم کتان اثر ضد تورمی دارد و می تواند مصونیت بدن را در مقابل بیماری ها بالا ببرد.

کشت دوم در مزارع مازندران به خاطر حاصلخیزی خاک و شرایط مناسب آب و هوایی از چند دهه پیش بویژه پس از ماشینی شدن کشاورزی رو به افزایش گذاشت. جهاد کشاورزی اوایل دهه ۷۰ کشت گیاه روغنی کلزا را به عنوان کشت جایگزین و مکمل در مازندران پیشنهاد و حمایت کرد به گونه ای که در کمتر از یک دهه تا اواسط دهه ۸۰ سطح زیر کشت این محصول به ۴۰ هزار هکتار رسید.
کلزا به عنوان محور کشت محصولات پائیزه در مازندران مورد توجه قرار گرفت و عمدتا در مناطق میان بند و ارتفاعات جایگاه ویژه ای پیدا کرد . اگر چه کشت کلزا در اراضی شالیزاری مازندران که تنها ۶ ماه از سال زیر کشت قرار دارند ، یکی از دلایل استقبال کشاورزان به آن در دهه ۷۰ بود ، ولی در چند سال گذشته با توجه به کمبود آب برای کشت برنج بویژه در شرق مازندران ، کشت کلزا به عنوان یک محصول مناسب جایگزین به کشاورزان معرفی شد.
مازندران ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که با انجام طرح تسطیح و یکپارچه سازی و توجه به برداشت زودتر ،دانه روغنی کلزا یا کتان می تواند به عنوان کشت دوم این اراضی مورد توجه قرار گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ايرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا