گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کاشت کینوا برای اولین بار در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: برای اولین بار در بخش افزر از توابع این شهرستان، گیاه زراعی کینوا در مزرعه ای به مساحت یک و نیم هکتار کاشته شد که در حال حاضر شرایط این مزرعه ایده آل است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با اشاره به کاشت این گیاه در اواخر بهمن ماه سال گذشته  اظهار کرد: کینوا یک دوره رشد صد روز دارد و انتظار می رود برداشت محصول در اوایل خرداد ماه  انجام شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: مزرعه کینوا بصورت مکانیزه با مصرف ده کیلو گرم بذر کاشته شده است که به منظور آبیاری آن از سیستم تحت فشار به صورت نوار تیپ استفاده می شود.

همتی با بیان اینکه کاشت مکانیزه با کمبینات در خاک های شور میزان بذر مورد نیاز را  افزایش می دهد، افزود: برای کشت دستی در شرایط معمولی خاک (غیرشور) میزان  چهار تا پنج کیلوگرم بذر در هکتار کافی است.

به گفته وی؛ برای برداشت کینوا از کمباین های برداشت گندم استفاده می شود و پیش بینی می شود بیش از دو تن محصول از این مزرعه حاصل آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اعلام کرد: تمامی مراحل کاشت و داشت این مزرعه به عنوان یک مزرعه نمایشی و ترویجی زیر نظر کارشناسان پهنه و ستادی بوده است.

وی توضیح داد: دانه کینوا مشهور به “خاویار سبز”  یک شبه غله با ارزش غذایی بالاست که بسیار کم حجم و خوش هضم است و منبعی غنی از پروتئین، آهن، منیزیم، فیبر، فسفر و ویتامین  B2  را فراهم می آورد.

همتی ابراز کرد: تغییر الگوی کشت در راستای حفظ منابع آبی کشور از جمله سیاست های کلان وزارت جهاد کشاورزی است که به شکل فراگیر در دستور کار قرار دارد.

تغییر آب و هوای ایران به سمت گرم و خشک و شور شدن تدریجی خاک های زراعی کشور از یک سو و تحمل بالای گیاه کینوا در مقابل خشکی و شوری از سوی دیگر، بیانگر منطقی برای استفاده از کینوا به عنوان یک گیاه مناسب برای رسیدن به کشاورزی پایدار، تغذیه مناسب و تولید صنعتی است.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ايانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا