گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

فراوانی آب و بحران بی آبی مزارع و شالیزارهای رضوانشهر

علیرغم بارش‌های بسیار و رودخانه های پر آب در رضوانشهر و پره سر، به دلیل نبود زیرساختهای لازم و سوء مدیریت، همچنان مشکل کمبود آب ،بخش کشاورزی این شهرستان را به مخاطره انداخته است.

سیلاب های فروردین ماه امسال و رودخانه های خروشان اعم از شفارود، تیزرود، لفارود، اردجان و دیناچال در سطح مناطق رضوانشهر و پره سر، موجی از خوشحالی در میان کشاورزان و شالیکاران این مناطق براه انداخته بود.

کشاورزان بر این باور بودند که دوران خشکسالی گذشته و می‌توانند آسوده خاطر زمین‌های زراعی خود را آبیاری کنند اما اینک که فصل کشت و کار شده ، نگران خراب شدن خزانه های برنج هستند که بر اثر نبود آب، تاریخ مصرف این خزانه ها در حال سپری شدن است.

عضو شورای اسلامی روستای چران بخش پره سر با گلایه مندی از عدم تدبیر مسئولان امر در این رابطه می گوید: با گذشت یک ماه از سال و در حالی که باید فصل نشا برنج را در زمین های کشاورزی آغاز می کردیم، به دلیل تخریب سر دهنه رودخانه، قادر به انتقال آب به اراضی کشاورزی نمی باشیم حال آنکه رودخانه ها دارای آب فراوان هستند که در طول شبانه روز بصورت هرز وارد دریا می شود.

حامد فقیری که خود کشاورز هم هست، افزود : چندین روز منتظر تصمیم مسئولان اداره امور آب غرب نزدیک برای ترمیم و بازسازی سردهنه های کشاورزی بودیم تا با اعزام دستگاه های مربوطه اقدام به هدایت آب به سمت اراضی کشاورزی کنند ولی هیچ خبری از این مقامات نشد.

فقیری گفت: ناگزیر تصمیم گرفتیم خود از محل جمع آوری کمک های مردمی، یک دستگاه بیل میکانیکی اجاره کنیم تا نسبت به ترمیم و بازسازی سر دهنه تخریب شده ناشی از سیلاب های اخیر اقدام کنیم.

بهروز نصیری از دیگر کشاورزان در بخش پره سر گفت: هم اکنون خزانه های برنج ما برای نشا آماده شده ولی نبود آب موجب گردیده که نتوانیم زمین های کشاورزی را شخم بزنیم.

این کشاورز پره سری افزود: رودخانه های منطقه دارای آب فراون است و وجود این حجم آب در این فصل کم سابقه است و در حالی که هیچ اراده ای از سوی مسئولان برای ترمیم و بازسازی سردهنه ها وجود ندارد.

رئیس اداره آبیاری رضوانشهر هم ضمن تایید مشکلات موجود در زمینه ترمیم و بازسازی سردهنه های کشاورزی این شهرستان گفت: رضوانشهر و پره سر با داشتن رودخانه های خروشان و سیلابی، دارای حدود ۴۰ سردهنه اصلی می باشد که هماره با طغیان آب و جاری شدن سیل در این رودخانه ها، سردهنه ها نیز تخریب و ازبین می رود.

مولانا خوشحال افزود: پراکندگی و فاصله زیاد این سردهنه های کشاورزی نیاز به چندین دستگاه ماشین آلات راه سازی از قبیل بیل میکانیکی، لودر و بولدوزر است تا در سریع ترین زمان ممکن بتوان این ترمیم و بازسازی ها را انجام داد.

وی بیان کرد: هم اکنون از مجموع حدود ۴۰ سردهنه کشاورزی موجود، تنها ۲۰ مورد بازسازی شده  و بقیه هنوز بدلیل کمبود دستگاه های مربوطه در نوبت هستند تا این مشکلات برطرف شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان نیز در تماس خبرنگار ایرنا در این رابطه گفت: هم اکنون بدلیل کمبود امکانات و دستگاه های راه سازی از قبیل بیل میکانیکی و بولدوزر این مشکلات در سطح شهرستان های غرب گیلان وجود دارد.

مهندس مرتضی میرزایی افزود: با هماهنگی و رایزنی های بعمل آمده و تأمین اعتبار لازم از محل منابع مالی و تنخواه تحت اختیار از سوی این معاونت طی دو سه روز آینده و با بکارگیری ماشین آلات سنگین، این مشکلات مرتفع خواهد شد.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲۰ روستا و دو بخش بنام های مرکزی و پره سر در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است .

این منطقه دارای بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی سطح زیرکشت انواع برنج می باشد که از طریق سردهنه های های منتهی از رودخانه های این شهرستان و بصورت سنتی آب دهی می شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا