گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مصرف “مانکوزب” در مزارع سبزی و صیفی ممنوع است

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر عوارض و سرطان زایی قارچ کش "مانکوزب" در انسان گفت: توصیه و مصرف قارچ کش "مانکوزب" در مزارع سبزی، صیفی و دیگر محصولات تازه خوری ممنوع است .

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، شهرام فلامرزی تصریح کرد: متاسفانه پایش فروشگاه های سموم و مزارع کشاورزان حاکی از مصرف این سم در برخی از محصولات سبزی و صیفی بوده است .

به گفته وی؛ در صورت محرز شدن توصیه به مصرف از طرف هر فروشگاه سموم کشاورزی ، بر اساس قوانین و دستورالعمل های ابلاغی فروشگاه قطعا پلمپ و از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

این کارشناس با بیان اینکه مصرف مانکوزب در مواردی همچون ضد عفونی بذور گندم برای مبارزه با سیاهک پنهان منعی ندارد، اظهار کرد: استفاده نا آگاهانه یا سود جویانه از این سم در مزارع کاهو،  گوجه فرنگی، خیار سبز، بادمجان و کدو می تواند مشکلات جدی برای تمام اقشار جامعه ایجاد و عواقب جبران ناپذیری را به بار آورد.

فلامرزی با بیان اینکه مصرف صحیح ترکیبات شیمیایی قارچ کش در عرصه های کشاورزی به منظور کنترل بیماری های قارچی باعث افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی می شود، توصیه کرد: کشاورزان از قارچ کش ها به نحو صحیح، به جا و عالمانه استفاده کنند.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین می گوید: بیش از ۳۱ قارچ کش ثبت شده در ایران دارای توان بالقوه در ایجاد عوارض مزمن از جمله انواع سرطان، جهش، اختلالات تولید مثلی و اختلال در هورمون های غدد درون ریز هستند.

وی به سیاست و اولویت سازمان متبوع خود برای تولید محصولات کشاورزی گواهی شده و استاندارد نیز اشاره کرد و افزود: محصول گواهی شده پس از تولید فاقد باقیمانده آفت کش ها و سموم هستند و میزان عناصر آلاینده ها و نیترات درآنها کمتر از حد استاندارد است .

فلامرزی بیان کرد: تولید محصولات گواهی شده توام با هزینه ‌های بیشتری برای کشاورزان است که انتظار دارند تا محصولات آن ‌ها در بازار با قیمت بالاتری به فروش برسد .

 او از ترویج و گسترش مصرف محصولات کشاورزی گواهی شده و استاندارد در جامعه و اعمال سیاست های تشویقی به عنوان اصلی ترین مشوق ها برای ترغیب کشاورزان به منظور تولید محصول استاندارد نام برد.

قیروکارزین با بیش از ۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول ، در فاصله ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا