گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کاهش ۳۵۰۰ تومانی تعرفه صادرات گوشت مرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۳۵۰۰ تومانی تعرفه صادرات گوشت مرغ برای تعادل بخشی عرضه و تقاضا خبر داد و گفت: کانال واردات و صادرات باید همیشه باز باشد تا تعادل بخشی در کشور رخ دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با کاهش قیمت مرغ در کشور اظهار کرد: قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان برای مصرف کننده است اما قیمتی که امروز شاهد آن هستیم حدود ۲ هزار تومان افت کرده است.

وی افزود: در حال حاضر در برخی از فروشگاه‌ها، مرغ ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان عرضه می‌شود که در روزهای مختلف هفته متفاوت بوده و در روزهای پنج‌شنبه کمی افزایش می‌یابد اما به طور میانگین حدود ۲ هزار تومان افت قیمت در فروش گوشت مرغ داریم.

رضایی ادامه داد: این افت قیمت برای مرغ زنده هم اتفاق افتاده و نزدیک به دو هزار تومان و در برخی از استان‌ها تا ۳ هزار تومان افت قیمت داشتیم که باعث ضرر و زیان به مرغداران شده است.

وی در رابطه با تمهیدات معاونت امور تولیدات دامی برای کاهش ضرر و زیان مرغداران، تصریح کرد: از پیش از تعطیلات نوروز، شرکت پشتیبانی امور دام کشور موظف به خرید مرغ مازاد بازار شد که به صورت مرغ منجمد برای ذخایر استراتژیک ذخیره کند که در حال انجام است و در برخی از روزها تا ۱۷۰۰ تن گوشت مرغ جمع آوری می‌شود.

رضایی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور این مرغ را با قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان از مرغداران تحویل می‌گیرد که باعث می‌شود حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به نفع مرغداران شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کاهش تعرفه صادرات مرغ ادامه داد: با تصویب ستاد تنظیم بازار کشور عوارض صادرات گوشت مرغ از ۵ هزار تومان به ازای هر کیلو مرغ به ۱,۵۰۰ تومان رسید که یک مشوق برای صادرکنندگان است تا مازاد مرغ کشور را صادر کنند و یک تعادل بخشی در عرضه و تقاضا ایجاد شود.

رضایی تاکید کرد: تمام موضوعات بازار و صادرات محصولات کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شده است و وزیر سابق جهاد کشاورزی هم در مکاتبات خود اشاره کرد که برای صادرات نمی‌توان یک شبه تصمیم گرفت.

وی افزود: رفع ممنوعیت چندین ماه است که انجام شده اما به خاطر تعرفه صادراتی بالا، صادرات آن برای مرغداران به صرفه نبود که با این مصوبه و پافشاری ما برای ادامه دار بودن آن برای یافتن بازارهای صادراتی، امیدواریم این مشکل مرتفع شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: از نظر من کانال واردات و صادرات باید همیشه باز باشد تا تعادل بخشی در کشور اتفاق بیفتد.

رضایی خاطرنشان کرد: از آنجایی که هم قیمت جوجه یکروزه به عنوان یکی از نهاده‌های اصلی تولید مرغ به شدت افت کرده و هم گوشت مرغ کاهش قیمت داشته، در وزارت جهاد کشاورزی هم ستادی برای رسیدگی به ضرر و زیان صنعت مرغداری کشور تشکیل شده است و تک تک مرغداران کشور در لیست ما هستند و به ستاد ویژه کرونا سپرده خواهند شد تا به کار آنها رسیدگی شود.

وی افزود: تسهیلاتی به مرغدارن متضرر داده می‌شود و در برنامه داریم اقساط آنها یک سال به تعویق بیفتد تا بتوانند زیان وارده را جبران کنند.

کرونا باعث افت شدید قیمت مرغ شد

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این نکته که واردات نهاده‌های دامی مانند ذرت و سویا به طور مطلق در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تصریح کرد: متأسفانه مشکلاتی پیش آمد و با کندی واردات نهاده‌های دامی قیمت ذرت و کنجاله سویا افزایش پیدا کرد که باید مدیریت شود و قیمت نهاده‌های طیور کاهش پیدا کند.

وی افزود: برخی از بازرگانان از خط قرمز عبور کردند و این نهاده‌ها وارد بازار سیاه شدند که باعث تنش در کشور شد و برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید دستگاه‌های نظارتی به آن رسیدگی کنند.

رضایی در رابطه با ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی گفت: کمبودی در نهاده‌ها نداریم و حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذرت ترخیص شده در بنادر داریم که حدود ۵ ماه سال را کفایت می‌کند.

وی افزود: نظارت بر تأمین نهاده‌های دامی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید این نظارت به خوبی انجام شود.

رضایی با اشاره به این نکته که تولید گوشت مرغ به صورت خطی است و نمی‌توان آن را کم یا زیاد کرد، گفت: برنامه‌ریزی برای تولید مرغ از ۸ ماه قبل اتفاق افتاده است، متأسفانه با شیوع کرونا و تعطیلی مراسمات مختلف و سمینارها کاهش مصرف داشتیم که قابل پیش‌بینی برای صنعت نبوده است.

وی افزود: در حالی که قیمت مصوب برای تیرماه سال ۹۸، ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان بوده است که کمترین نوسانات را داشتیم اما بیماری کرونا باعث افت شدید شده است و با این روند تولید، برای ماه رمضان کاملاً مازاد تولید داریم و کمبودی اتفاق نخواهد افتاد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا