گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گسترش حمایت بیمه‌ای دولت برای شالیکاری و باغداری مازندران

گسترش چتر حمایت بیمه‌ای برای بخش کشاورزی و باغی با توجه به ۲ برابر شدن سهم دولت در صندوق بیمه محصولات کشاورزی بر اساس بودجه سال ۹۹ این فرصت را در اختیار کشاورزان مازندران بویژه تولیدکنندگان ۲ محصول مهم و عمده استان یعنی برنج و مرکبات قرار داده است تا امسال از طریق بیمه کردن مزارع و باغات خود، ضریب آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی را کاهش دهند.

بر اساس اعلام رسمی صندوق بیمه کشاورزی ، سهم دولت از این صندوق در لایحه قانون بودجه سال جاری مبلغ سه هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر سال مالی ۹۸ شده است و از آن جایی که استان مازندران به همراه سه استان خوزستان ، لرستان و گلستان بیشترین خسارت محصولات کشاورزی را در سال زراعی گذشته داشتند ، شالیکاران و باغداران این خطه می توانند از فرصت حمایت جدی دولت در بیمه کشاورزی بهره مند شوند.

بر اساس اعلام صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران ، برای ۲ محصول مهم برنج و مرکبات سه طرح بیمه ای شامل بیمه عمومی ، ترجیحی یک و ترجیحی ۲ وجود دارد که کشاورزان می توانند با انتخاب بیمه محصولات ترجیحی ۲ بیشترین میزان غرامت احتمالی را دریافت کنند.

بیمه عمومی برنج

صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران کمترین تعرفه سهم کشاورزان در طرح بیمه عمومی برنج را برای هر هکتار ۵۲۱ هزار و ۸۴۰ ریال اعلام و تاکید کرده است که بر این اساس کشاورز خسارت دیده می تواند ۵۹ میلیون و ۹۹۴ هزار ریال غرامت دریافت کند.

همچنین بیشترین حق سهم در بیمه عمومی برنج هم ۱۴ میلیون ۹۱۳هزار و ۹۹۷ ریال است که کشاورزان در صورت بروز خسارت می توانند ۱۴۶میلیون ۶۰۳ هزار و ۵۲۰ ریال غرامت دریافت کنند.

بیمه ترجیحی ۱ برنج 

کمترین سهم کشاورز در تعرفه طرح بیمه ترجیحی ۱ برای هر هکتار ۸۲۷ هزارو ۸۸۱ ریال است و کشاورز در صورت بروز خسارت و داشتن کمترین بیمه ترجیحی ۱ می تواند ۸۳ میلیون و ۳۹۱ هزارو ۶۶۰ ریال غرامت دریافت کند.

بیشترین سهم کشاورز در این نوع بیمه هم ۳۴ میلیون و ۳۰۲هزار و ۱۸۹ ریال برای هر هکتار تعیین شده است که کشاورز در صورت وارد شدن خسارت می تواند ۲۰۳ میلیون و ۷۷۸هزار و ۸۹۳ ریال خسارت دریافت کند.

بیمه ترجیحی ۲ برنج 

کمترین تعرفه سهم کشاورزان در طرح بیمه نرجیحی ۲ برنج برای هر هکتار یک میلیون ۴۷ هزار و ۶۰۳ ریال است. کشاورزانی که این مبلغ از سهم بیمه را پرداخت می کنند در صورت بروز خسارت می توانند ۱۰۰ میلیون و ۱۸۹هزار و ۹۸۰ ریال غرامت دریافت کنند.

بیشترین تعرفه سهم کشاورزان در بیمه برنج هم ۴۸ میلیون و ۲۲۱هزار و ۹۱۶ ریال برای هر هکتار است و کشاورزانی که این نوع بیمه را انتخاب می کنند در صورت بروز خسارت  ۲۶۹میلیون و ۳۱۰هزار و ۶۶۶ ریال غرامت دریافت خواهند کرد.

مازندران دارای ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری است که طبق آمار رسمی سازمان جها کشاورزی استان در سال زراعی گذشته حدود ۲۱۵ هزار هکتار زیر کشت رفت و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ تن شالی از آنها برداشت شد.

در حال حاضر شالیکاران مازندران در حال شخم و شیار ، آب تخت کردن و خزانه گیری هستند که تا هفته آینده نشاکاری نیز شروع می شود.

مازندران ۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند ولی یکی از مشکلات کشاورزان برنج کار این استان وقوع بلایای طبیعی اعم از سیل و سیلاب و خشکسالی است که همه ساله سبب وارد کردن خسارت به برنجکاران می شود.

تعرفه حمایتی دولت در بیمه مرکبات  

صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران تعرفه حمایتی دولت برای باغداران مرکبات استان را نیز بی نظیر توصیف و اعلام کرد که باغدران می توانند با انتخاب بیمه ترجیحی از پشتوانه دریافت خسارت احتمالی خوبی برخوردار شوند.

باغ های مرکبات مازندران آسیب پذیرترین بخش کشاورزی استان در برابر بلایای طبیعی بویژه سرما و شیوع آفات مختلف است و همه ساله به همین دلیل به باغداران استان در مناطق مختلف خسارت وارد می شود.

صندوق بیمه کشاورزی مازندران اعلام کرده است که باغداران استان می توانند با ۲ نوع بیمه شامل بیمه عمومی و تک خطر مرکبات و همچنین بیمه ترجیحی مرکبات باغ و محصولاتشان را در برابر بلایای طبیعی بیمه کنند.

بیمه عمومی و تک خطر مرکبات

کمترین تعرفه سهم باغدار در بیمه عمومی و تک خطر مرکبات ۳۶۱ هزار و ۸۴۵ ریال برای هر هکتار است که باغدار استفاده کننده از این بیمه در صورت وقوع بلایای طبیعی و خسارت می تواند ۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال غرامت دریافت کند.

بیشترین حق سهم این نوع بیمه هم پرداخت پنج میلیون و ۱۰۱ هزار و ۶۳۵ ریال برای هر هکتار در صورت خسارت ناشی از برف سنگین ،سرما و یخبندان ، بارندگی مداوم، سیل ، تکرگ و توفان است که باغدار در صورت وقوع خسارت می تواند ۱۳۱میلیون و ۳۰۰هزار ریال غرامت دریافت کند.

بیمه ترجیحی مرکبات 

کمترین تعرفه سهم باغدار در بیمه ترجیحی مرکبات که همه عوامل برف سنگین ،سرما و یخبندان ، بارندگی مداوم، سیل ، تکرگ و توفان را در بر می گیرد برای هکتار ۲ میلیون و ۱۰۰هزار و ۱۹۸ ریال است. باغدارانی که از این سطح از بیمه استفاده می کنند می توانند ۴۹ میلیون  و ۹۲۰ هزار ریال غرامت دریافت کنند.

بیشترین تعرفه سهم باغدار در بیمه ترجیحی مرکبات هم ۱۷ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۶۲۷ ریال است که باغدار در صورت بروز بلایای طبیعی می تواند ۱۵۷ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال غرامت دریافت کند. 

استان مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۵ هزار هکتار آن مرکبات با تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. ۷۰ درصد از محصولات مرکبات مازندران را پرتقال تشکیل می دهد.

کشاورزان از فرصت حمایت دولت استفاده کنند

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : انتظار داریم تا کشاورزان در بیمه زمین های کشاورزی از فرصت حمایتی دولت در سال زراعی جاری استفاده کنند.

حمید رضوی نیا افزود:  مهلت بیمه محصولات مرکبات و شالیزارهای استان  تا پایان اردیبهشت ماه است و کشاورزن تنها در این دوره زمانی می توانند برای بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.

وی با اظهار این که کشاوزان با انتخاب نوع حق بیمه ترجیحی می توانند از دریافت بیشترین غرامت احتمالی استفاده کنند، توضیح داد: با ۲ برابر شدن بودجه صندوق محصولات کشاورزی ، دولت حمایت خوبی از کشاورزان کرده است.

رضوی نیا با بیان این نکته که پوشش بیمه‌ای در تمامی بخش‌های کشاورزی استان در حال افزایش است ، اما به نسبت اهمیت فعالیت های کشاورزی و خطرات طبیعی که هر ساله با آن مواجه هستیم، کم است، اظهار داشت:  در سال زراعی گذشته ۵۷ هزار بهره بردار تحت پوشش صندوق بیمه‌ محصولات کشاورزی استان بودند که نسبت به سال قبل از آن یعنی سال ۹۷ حدود ۳۵درصد بیشتر بود.
وی با اشاره به مشارکت حدود ۸۰ درصدی دولت در بیمه کشاورزی ، گفت : میانگین حق بیمه دریافتی از بهره برداران محصولات کشاورزی  کمتر از ۳۵ درصد است و هم اکنون ۶۵ محصول کشاورزی در بخش های زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان گرمابی و سردابی، کرم ابریشم و زنبور عسل زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان هستند.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران حدود ۴۲۰ هزار نفر ، بهره بردار بخش های مختلف کشاورزی در استان هستند. همچنین ۷۲ نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در ۱۵ نوع از جمله برنج با بیش از یک میلیون تن ،مرکبات با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه با تولید بیش از هفت میلیون تن حدود ۱۱درصد ارزش اقتصادی بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص می دهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا