گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

رونق کسب و کار در ایلام با صنایع دستی/«فروش»مهمترین مشکل صنعتگران

صنایع دستی این روزها یکی از مهمترین راهکارهای کسب و کار در استان ایلام شناخته می شود، البته فروش محصولات همچنان مهمترین مشکل صنعتگران استان است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: صنایع دستی مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر منطقه است که ریشه در اعتقادات آداب، عادات، رسوم مردم آن منطقه دارد و بی شک نقش صنایع دستی در توسعه و پیشرفت اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

بر اساس گفته کارشناسان از ۴۵۰ رشته تخصصی شناخته شده صنایع دستی در دنیا، ۳۵۰ رشته در ایران وجود دارد و قطعاً استفاده از این ظرفیت در دوران تحریم می‌تواند کاهش فشارهای اقتصادی را در پی داشته باشد.

در کشور ایران هر یک از استان‌ها و مناطق صنایع دستی خاص خود را دارد و استان ایلام نیز که در غربی‌ترین نقطه کشور قرار گرفته است صنایع دستی و محلی مخصوص به خود را دارد که در صورت عنایت مسئولان به این حوزه و سهولت بخشی فروش صنایع دستی، شاهد افزایش بیش از پیش تولید صنایع دستی خواهیم بود که بی شک درآمدزایی و توسعه اقتصادی استان را در پی دارد.

اما متأسفانه در استانی مانند ایلام که دارای صنایع دستی بسیار زیبا و پرطرفداری از جمله گلیم نقش برجسته، جاجیم، نمد، گیوه و … است، کمبود بازارچه‌های صنایع دستی و به بیان دیگر نبود بازار فروش، به یک مشکل اساسی برای صنعتگران مبدل شده است.

نبود بازار فروش یکی از مشکلات اصلی صنعتگران ایلامی است

یکی از صنعتگران ایلامی در گفت و گو با مهر بیان کرد: نبود بازار فروش یکی از مشکلات اصلی صنعتگران ایلامی است به طوری که این مشکل سبب کاهش رغبت برخی از صنعتگران به ادامه فعالیت شده است.

مینا محمدی ادامه داد: متأسفانه بی توجهی مسئولان به تولیدکنندگان صنایع دستی تنها شامل فروش صنایع نمی‌شود، بلکه عدم بیمه صنعتگران، دستمزد ناچیز و … از دیگر مشکلاتی است که تولید کنندگان صنایع دستی با آنها مواجه اند.

وی با بیان اینکه صنایع دستی سبب حفظ و بقای آداب و رسوم فرهنگی استان است، اظهار کرد: بی شک در صورت بی توجهی مسئولان به این حوزه شاهد کاهش تولید صنایع دستی در استان خواهیم بود.

راهکارهای توسعه صنایع دستی در استان ایلام

یک کارشناس اقتصادی در این باره در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: توسعه صادرات غیر نفتی، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها،؛ افزایش مشارکت زنان و … از جمله مزایای رونق صنایع دستی در استان است.

مهدی صمدی با اشاره به اینکه صنایع دستی متنوعی در مناطق مختلف استان تولید می‌شود و اگر از این ظرفیت به خوبی استفاده شود می‌تواند یک منبع درآمد مطلوب برای صنعتگران باشد گفت: استفاده از ظرفیت رسانه‌های دیداری و شنیداری می‌تواند به معرفی صنایع دستی استان در سطح کشور کمک کند.

صمدی با بیان اینکه ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در فروش تولیدات بسیار اثرگذار است افزود: ایجاد این بازارچه‌ها در تمام شهرستان‌های استان ضروری است و باید این مهم در دستور کار مسئولان مربوط قرار گیرد.

این کارشناس اضافه کرد: ایجاد این بازارچه‌ها در شهرستان مرزی مهران می‌تواند علاوه بر اینکه به فروش تولیدات کمک کند در معرفی صنایع دستی استان به خارج از کشور از جمله کشور عراق تأثیرگذار است.

فعالیت نیمی از تولیدکنندگان صنایع دستی ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان ایلام در گفتگو با مهر گفت: ۸ هزار صنعتگر در استان ایلام وجود دارد که ۵۰ درصد از این تعداد مشغول فعالیت هستند.

عبدالمالک شنبه زاده با بیان اینکه متأسفانه اعتبار لازم جهت بیمه تمامی صنعتگران وجود ندارد اظهار کرد: ۵۵۰ نفر از صنعتگران استان بیمه هستند و هرساله با توجه به سهمیه استان تعدادی به بیمه شدگان اضافه می‌شود.

شنبه زاده خاطرنشان کرد: هم اکنون بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان ایلام، ایوان فعال است و بازارچه سرابله نیز با سفر ریاست جمهور افتتاح می‌شود.

وی افزود: راه اندازی بازارچه صنایع دستی در مرز مهران نیز در دستور کار قرار دارد و بی شک ایجاد این بازارچه تأثیرات مثبتی در افزایش فروش صنایع دستی استان خواهد داشت.

ایلام از ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش صنایع دستی برخوردار است، می‌توان با توسعه این بخش زمینه اشتغال و کسب درآمد را برای بسیاری جوانان استان فراهم کرد.

استفاده از ظرفیت صنایع دستی برای توسعه و اشتغال در استان نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری از سوی متولیان است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا