گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاصنايع دستي

صنایع دستی خوزستان

صنایع دستی خوزستان، با توجه به پیشینه تاریخی منطقه زاگرس که در گذشته های دور مهد تمدن و فرهنگ ایلامیان بوده، سرزمین خوزستان پیوسته بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی هنر و صنایع دستی در زمینه های مختلف به شمار آمده است.

صنایع دستی خوزستان ، با توجه به پیشینه تاریخی منطقه زاگرس که در گذشته های دور مهد تمدن و فرهنگ ایلامیان بوده، سرزمین خوزستان پیوسته بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی هنر و صنایع دستی در زمینه های مختلف به شمار آمده است. همچنین تعدد و تکثر قومی و فرهنگی مردم خوزستان موجب شده تا صنایع دستی در خوزستان از تنوع چشمگیری برخوردار شود. وجود عشایر کوچ رو که خود حافظ هنرها و صنایع دستی خاص هستند موجب تنوع رشته ها و نیز ترویج صنایع دستی به دیگر مناطق شده است.

بافته های داری

گروه بافته های داری و زیراندازها یکی از گروه های صنایع دستی را تشکیل می دهد. بافته های داری ، بافته هایی هستند که از دار برای تولید آن ها استفاده می شود. دارها یا عمودی و یا افقی هستند. بعضی از این بافته ها گره دار هستند مانند قالی و گبه و برخی مانند گلیم و زیلو پودباف بوده و بعضی مانند ورنی و شیرکی پیچ پودپیچ هستند. در استان خوزستان بافته های داری به شیوه گره زنی یا پودگذاری بافته می شود و شامل قالی، قالیچه و گلیم است و بافندگان اصلی آن ها زنان ایلی و روستایی هستند که بر روی دار افقی که بر روی زمین قرار می گیرد کار بافتن را انجام می دهند. نقشه ها اکثرا ذهنی و طرح ها هندسی است و رنگ های قرمز، مشکی، سبز، نارنجی، سفید، سرمه ای در بیشتر بافته ها کاربرد دارد.

گلیم

دست بافته ای داری،بدون پرز که با ابعاد مختلف تولید می شود . برای نقوش از رنگ های متنوع بهره می برند طرحهای  به کار رفته در گلیم به صورت شکسته و هندسی می باشند. همچنین از پشم های الوان برای پود و نخ پنبه ای برای(تار) استفاده می شود. منطقه تولید آن هفتگل می باشد.

گلیم پارچه ای

زنان عشایر بختیاری و روستائیان مناطق بختیاری نشین خوزستان در نواحی هفتگل و مسجد سلیمان با استفاده از لباسهای مندرس خود گلیم های را ه راه ومحکمی می بافند که برای فرش کردن کف اتاق یا سیاه چادر از آنها استفاده می کنند: ابتدا پیراهن و دامن های پرچین از کار افتاده را بصورت نوارهای رشته رشته و باریک به پهنای یک انگشت پاره می کنند و این رشته ها را بوسیله پره می تابانند. سپس ریسمانهای بوجود آمده را بصورت گلیم می بافند. محصول بدست آمده در صورت انتخاب رنگهای مناسب در کنار یکدیگر زیبا، محکم و مقرون به صرفه است.

پشتی

از صنایع دستی استان خوزستان ، می توان پشتی هایی را نام برد که در بهبهان تولید می شوند و معمولاً دارای تار پنبه ای و پود پشمی رنگین و به ابعاد ١١٠×۷٠ سانتی متر است. نقش این پشتی ها، مرکب از راه های پهن و باریک افقی، به رنگ های سبز، زرد، قرمز، قهوه ای، سرمه ای، سفید، نارنجی و آبی نفتی است. قسمت ابتدا و انتهای هر پشتی، معمولاً سرمه ای رنگ است.

موجبافت موج در استان خوزستان و خصوصاً در شهر بهبهان رایج است و برای بافت آن از دستگاه های نساجی سنتی استفاده می کنند. نوعی پارچه دستباف است که اندازه های متفاوت دارد. در واقع موج همان دستبافی است که در سایر نقاط ایران به رختخواب پیچ یا چادر شب نیز معروف است. کردها نیز به آن موج می گویند و لرها آن را ماشته می نامند.مقنعهنوعي روسري مخصوص نیز به نام شیله در خوزستان است كه از پارچه هاي نخي و ابريشمي تهيه مي شود و به شكل مقنعه بر سر بسته مي شود و سر و سينه را مي پوشاند. رنگ اين روسري سياه است و معمولاً دو نوع است؛ شيله مخصوص فصل زمستان كه ضخيم بافته مي شود و شيله ويژه تابستان كه پارچه آن نازك انتخاب مي شود. احرامیاحرامی، پارچه ای پنبه ای است که تار و پود پنبه ای دارد و با نوعی دستگاه نساجی سنتی که طراحی پیچیده ای دارد، بافته می شود. بافت احرامی، نقشه ندارد و معمولاً با دو رنگ سفید و سیاه بافته می شود. البته احرامی در رنگ های «سبز و سفید» و «قرمز و سفید» هم بافته می شود. در برخی مناطق استان، احرامی های رنگی با پود پشمی بافته می شوند. این پارچه در گذشته، بیش تر مورد استفاده حجاج بوده است، اما امروزه با توجه به استقبال مسافران و گردشگران، برای مصارف متعددی مانند انواع پوشش کف و زیر انداز، رو مبلی، رو تختی و سجاده احرامی که طرفداران زیادی دارد، بافته می شود.
ابریشم بافی
دست بافته ای سنتی، لطیف و ظریف که  با عرض ۵۰-۴۰ سانتیمتر و طول ۴ متر بافته می شود در گذشته به صورت نقش دار و رنگین تولید می شده است وکاربرد چادر سر(چارد قزی) و غیره داشته و در حال حاضر به رنگ شیری و بدون نقش تولید و مستقیما” به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.تنها منطقه تولید آن شهرستان دزفول می باشد.

 

عبا بافی

علت اصلی شهرت صنعت عبابافی در بهبهان به‌خاطر کیفیت مواد اولیه به‌کار رفته در ساخت و شیوه قدیمی و سنتی بافت آن است. نخ این عبا به‌وسیله مواد و رنگ دانه‌های طبیعی و به شیوه کاملا سنتی رنگ‌آمیزی و در رنگ‌های مشکی، خرمایی، خاکستری و شیری در بازار عرضه می‌شوند.

نمد مالی

نوعی زیرانداز سنتی که مواد اولیه آن از پشم گوسفند و موی بز تهیه می شود و نقوش بکار رفته در آن به صورت خطوط شکسته و منحنی می باشد و مناطق تولید آن دزفول و بهبهان می باشد.

کلاه نمدی

کلاهی از جنس نمد با ارتفاع تقریبی ۱۰ سانتی متر که توسط مردان بختیاری مورد استفاده قرار می گیرد و از پشم گوسفند و موی بز تهیه می شود و اغلب به رنگ مشکی می باشد و تنها منطقه تولید آن شهرستان دزفول می باشد.

از رشته های صنایع دستی فلزی که با ورق ورشو و بریدن الگوی ظرف مورد نظر و فرم دادن و لحیم کردن، محصول نهایی تولید می شود و تولیدات شامل:بشقاب،کاسه،سینی،فرمان بر،قندان،قوری،کتری،سماور،قلیان،گلاب پاش . تنهامنطقه تولید آن شهرستان دزفول می باشد.

از جمله فعالیت هایی که از گذشته های دور در خوزستان رواج داشته مینا کاری بر روی طلا و نقره و قلمزنی بر روی مس و برنج است که در شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز انجام می شود که در سالهای اخیر بیشتر فعالین این حرفه دراهواز به کار خود ادامه می دهند.

تولیدات مینایی توسط “صبی ها” که پیروان حضرت یحیی می باشند، برروی طلا و نقره و دیگر فلزات و بیشتر بصورت زینتی و زنانه عرضه می شود. این تولیدات که نقوش معمول و متداول آنها عبارت از : شتر و ساربان، نخل، پل معلق ( پلرودخانه کارون ) و گنبد وقایق، برروی گردن بند، دستبند، گوشواره، انگشتر، النگو، و همچنین قندان، سینی، گیره استکان و … کاربرد دارند.

قلمزنی

قلمزنی بر روی فلزات نیز توسط صبی ها انجام می شود. روش قلمزنی برفلزات به این صورت است که ابتدا نقش مورد نظر را بر روی ظرف طراحی نموده وسپس درون ظرف را از محلول قیر مذاب آمیخته با خاکستر یا خاک اره پر کرده وبعد با استفاده از قلم و چکش به نقوش حالتی فرورفته می دهند . سپس قسمتهای فرو رفته را با خمیر مینا که از اکسید فلزات مختلف تهیه می شود آرایش داده و ظرف مورد نظر را در کوره گذاشته و ۳۵۰ درجه سانتیگرادحرارت می دهند. به این ترتیب لایه لعابی رنگین و شفافی برروی قسمتهایی از ظرف فلزی قلمزنی شده به وجود می آید.

تولید محصولات پوستی

استان خوزستان به علت وجود عشایر بختیاری که بخش هایی از این منطقه را قشلاق خود قرار داده اند. و همچنین اسکان بسیاری از آنان در این خطه، از نظر تولید پوست موقعیت خاصی را دارا می باشد. در این استان به دلیل وجود عشایر بختیاری که کار اصلی شان دامداری است، پوست به وفور یافت می شود. بااین حال صنایع چرم و پوست چندان رواج نداشته و فقط عده کمی از عشایر آن هم برای رفع نیاز خودشان و برای ساختن لوازم مورد استفاده زندگی مانند مشک و همیان از آن استفاده می کنند. گاهی نیز از پوست برای دهل که از سازهای محلی است استفاده می کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا