گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پروژه افزایش تولید علوفه در استان مرکزی اجرایی می‌شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در یک برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده است که کشت گیاهان به ۱۲۰۰ هکتار و تولید ۴ هزار و ۸۰۰ تن علوفه خشک برسد و لذا در این پروژه گیاهانی مانند ماشک، گلرنگ، خلر و هر گیاه علوفه ای که قابلیت کشت در دیم زار های استان را داشته باشد مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اقدامات و برنامه های سال زراعی ۹۹-۹۸ این بخش را تشریح کرد.

علیرضا کیشانی گفت:  شیر یک ماده غذایی با ارزش است که تقریبا تمام مواد ضروری جهت رشد و ادامه حیات را دارد و میزان مصرف آن می تواند بیان کننده میزان سلامتی و تغذیه جامعه باشد.

وی افزود: بر همین اساس تولید شیر یکی از اهدافی است که توسط وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بهداشت پیگیری می‌شود و در این راستا علاوه بر فعالیتهای فرهنگی و حمایتی، افزایش تولید شیر و علوفه نیز مدنظر قرار دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ابراز کرد: استان مرکزی دارای ۷۹ هزار هکتار علوفه آبی و بیش از ۱۰ هزار هکتار علوفه دیم است که عمدتاً شامل جو، یونجه، ذرت علوفه ای و شبدر است و سالانه بیش از ۸۶۰ هزار تن علوفه تولید می‌شود (این عدد به استثنای کاه حاصل از گندم و جو است).

وی افزود: در سال زراعی ۹۹-۹۸ برنامه افزایش تولید گیاهان علوفه ای با مصرف آب کمتر و کشت پاییزه در دستور کار مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: در این زمینه اقدامات اولیه بر روی گیاهانی مانند سورگو،  ارزن، نخود و چغندر علوفه ای انجام شده و کشاورزان می توانند به کشت این گیاهان اقدام نمایند.

کیشانی بیان کرد: چغندر علوفه ای یکی از گیاهانی است که به صورت سیلو نیز قابل استفاده است و عملکرد این گیاه شامل برگ و ریشه می تواند ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در هر هکتار باشد.

لازم به توضیح است این گیاه از نظر ارزش غذایی در سطح بالایی قرار دارد و نهاده‌های مورد نیاز کشت آن نیز مانند بذر اصلاح شده تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه در این سال زراعی برنامه کشت حداقل ۲۰ هکتار با استفاده از بذور اصلاح شده در مناطق مختلف استان در برنامه کاری زراعت سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته گفت: زارعینی  که دارای دامداری نیز هستند در اولویت برنامه‌ها گنجانده شده اند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی سپس اظهار کرد: از برنامه‌های دیگری که هم اکنون در حال انجام آن هستیم تولید بخشی از علوفه مورد نیاز استان در اراضی دیم  و این مهم در قالب پروژه ارتقای امنیت غذایی در ۶ شهرستان در حال اجرا است و هدف آن استفاده از آب باران برای تولید علوفه است. این گیاهان به صورت کشت پاییزه و انتظاری قابل کشت هستند.

کیشانی اظهار کرد: در یک برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده است که کشت این گیاهان به ۱۲۰۰ هکتار و تولید ۴ هزار و ۸۰۰ تن علوفه خشک برسد و بنابراین در این  پروژه گیاهانی مانند ماشک، گلرنگ، خلر و هر گیاه علوفه ای که قابلیت کشت در دیم زار های استان را داشته باشد مد نظر قرار گرفته است.

در سال جاری نیز در چند نقطه از استان با مشارکت کشاورزان این گیاهان کشت شده اند. گفتنی است این گیاهان قبلاً در استان‌های دیگر مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه خوبی نیز از آن حاصل شده است.

کیشانی در خاتمه تاکید کرد: کشاورزان و دامدارانی که مایل به کشت گیاهان علوفه ای جدید هستند می‌توانند به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا