گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تراکم آفت سن در مزارع گندم در مرحله هشدار است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به تشکیل و آغاز به کار شبکه مراقبت سن گندم در این شهرستان گفت: تراکم آفت سن گندم در مزارع گندم آبی نسبت به سال قبل بالاتر و در مرحله هشدار است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی در حاشیه هشتمین جلسه ستاد محصولات شتوی این شهرستان افزود: با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از مزارع گندم و تصمیم گیری این ستاد، اطلاع رسانی های عمومی و تقدیم فرم هشدار به کشاورزان به منظور مبارزه سریع با آفت سن گندم در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: سن گندم مهم ترین عامل خسارت زا در کشت گندم و جو است که ردیابی آن اهمیت بسیاری دارد از این رو شبکه مراقبت سن گندم در قالب چهار اکیپ و با بهره گیری از ۱۸ نفر کارشناس به منظور ردیابی و تعیین تراکم سن در مزارع فعال شده است.

وی ابراز کرد: بر اساس برآورد های انجام شده، عملیات سمپاشی علیه سن مادری از ابتدای اسفند ماه آغاز و تا اواخر ماه ادامه می‌یابد.

به گفته وی، به دلیل اهمیت مبارزه با سن مادری در مزارع کشاورزان آمادگی لازم را برای مبارزه با این آفت در مزارع گندم و جو داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تاکید کرد: مبارزه با سن غلات امسال باید با جدیت و نظارت بیشتر توسط مدیران پهنه و کشاورزان  انجام شود تا  درصد سن زدگی گندم  نسبت به سال های گذشته کاهش یابد و محصول با کیفیت تری تحویل مراکز خرید شود .

همتی از کشاورزان درخواست کرد: با شبکه مراقبت سن غلات هماهنگی لازم را داشته باشند و سمپاشی سن در مزارع را با توجه به اطلاعیه و هشدار های صادر شده توسط شبکه مراقبت به موقع انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد:کنترل آفت فراگیر سن غلات می تواند در تولید محصول سالم،  افزایش عملکرد محصول و کاهش این آفت در سال بعد نقش موثری داشته باشد.

در سال زراعی جاری بیش از ۶ هزار هکتار از مزارع شهرستان قیروکارزین به کشت گندم و جو به صورت آبی و دیم اختصاص یافته که این عدد بالغ بر ۱۰ درصد اراضی قابل کشت این شهرستان می باشد از این رو مدیریت و کنترل آفت سن از حساسیت و اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلو متری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا