گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

رفع نیاز صنعت از اهداف موسسات تحقیقات علوم شیلاتی کشور است

بابک قائد نیا با بیان اینکه موسسات تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیش از 100 سال قدمت دارد، گفت: این موسسه تلاش کرده است تحقیقات کاربردی که نیاز بخش صنعت به ویژه سازمان شیلات است را انجام دهد تا نیاز بخش خصوصی و دولتی را تامین کنیم.

برنامه «دستاورد» رادیو گفت و گو با موضوع دستاوردهای تحقیقات علوم شیلاتی و سازمان شیلات ایران و با حضور دکتر بابک قائدنیا معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و مهندس علی گلشنی مشاور رئیس سازمان شیلات در حوزه سواحل مکران به روی آنتن رفت.

بابک قائد نیا در آغاز با بیان اینکه موسسات تحقیقات علوم شیلاتی کشور یک موسسه قدیمی با بیش از ۱۰۰ سال قدمت است، گفت: این موسسه تلاش کرده است تحقیقات کاربردی که نیاز بخش صنعت به ویژه سازمان شیلات است را انجام دهد تا نیاز بخش خصوصی و دولتی را تامین کنیم.

وی در ادامه درباره موسسه تحقیقات علوم شیلاتی بیان کرد: این موسسه در یک دهه اخیر تغییرات زیادی داشته است و با تغییر رویکردی که انجام داده است، بیشتر روی مطالعاتی متمرکز شده است که یک خروجی مشخص برای صنعت دارد و در حقیقت صنعت از این حوزه ذی نفع باشد.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به مصوبه شورای عالی گسترش و تعریف وظایف برای موسسه تحقیقات علوم شیلات اظهار داشت: برآورد میزان ذخایر، زمان، مکان و روش های مناسب برای صید یکی از کارهای مهم این موسسه در تعامل و همکاری مشترک با سازمان شیلات ایران است.

وی افزود: حفاظت از منابع، بازسازی و احیای ذخایر آبزیان، آلاینده ها و اثرات آن ها بر آبزیان و محیط زیست از دیگر فعالیت های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی است که در زمینه صید و صیادی با سازمان شیلات همکاری می کند. همچنین در زمینه آبزی پروری تکثیر و پرورش آبزیان اقتصادی کشور، معرفی گونه های جدید، تغذیه و بهداشت بیماری های آبزیان، عمل آوری و تولید فرآورده های جدید آبزیان و اصلاح نژاد آبزیان و همچنین حفظ ذخایر ژنی آن ها را انجام می دهیم.

وی همچنین درباره میگو اظهار کرد: یکی از شاخص ترین فعالیت هایی که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی انجام داده است، در زمینه میگو بوده است. صنعت میگو کشور از اواسط دهه ۶۰ کارهای مطالعاتی اش آغاز شد که این کارهای تحقیقاتی در آن زمان در مرکز تحقیقات علوم شیلاتی در استان بوشهر انجام می شد اما هم اینک نام آن تغییر کرده است و تحت عنوان پژوهشکده میگوی کشور کار مدیریت و پژوهش در صنعت میگو در تمام کشور را انجام می دهد. پس از آن کار تجاری پرورش میگو از اوایل دهه ۷۰ شروع شد و توسعه پیدا کرد.

در ادامه علی گلشنی در گفتگو با رادیو گفت و گو با بیان اینکه موضوع توسعه سواحل مکران پس از انقلاب مطرح شد، گفت: مقام معظم رهبری سواحل مکران و دریای عمان را یک گنج پنهان عنوان کرده اند زیرا این سواحل ظرفیت های بی نظیری دارد. مهمترین بخش در سواحل مکران در بخش های شیلات و کشاورزی، نفت و گاز و پتروشیمی، توریست و گردشگری، معادن و صنایع وابسته است و شیلات در این بین بیش از سایر بخش ها از اهمیت برخوردار است که می تواند معیشت ساحل نشینان این خطه ۶۵۰ کیلومتری را تامین کند.

وی از انجام یک پژوهش در حوزه ظرفیت سنجی پرورش ماهیان دریایی در قفس توسط مهندسین مشاور و دانشگاه صنعتی شریف در سواحل مکران گفت و اظهار کرد: در حال حاضر بعضی از مزارع پرورش ماهی نیز در حال راه اندازی هستند و قرار است کارهای مرتبط به زودی انجام شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
رادیو گفت و گو
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا