گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اساس اقتصاد اصفهان کشاورزی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اصفهان گفت: باوجودی که اصفهان، استانی صنعتی شناخته می شود، اما اساس اقتصاد اصفهان، اقتصاد کشاورزی است و اگر توسعه کشاورزی را در دستور کار قرار داده بودیم، با مشکلات زیستی مواجه نبودیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اصفهان گفت: باوجودی که اصفهان، استانی صنعتی شناخته می شود، اما اساس اقتصاد اصفهان، اقتصاد کشاورزی است و اگر توسعه کشاورزی را در دستور کار قرار داده بودیم، با مشکلات زیستی مواجه نبودیم.

مسعود گل شیرازی، صبح امروز (چهارشنبه-۱۶بهمن) در نشست هم اندیشی در خصوص پروژه های ملی پیشنهادی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: اتاق ایران و به طور مشخص اتاق بازرگانی اصفهان بنابر اقلیم و اولویت ها موضوعات مختلفی را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت توجه به عوام سازی اقتصاد و محکم سازی آن برای موفقیت در جنگ اقتصادی، خاطرنشان کرد: در اقتصاد، کشاورزی یکی از اولویت هایی است که باید مورد توجه برای عوام سازی قرار گیرد. برخی از ضعف های نهادی این حوزه نتیجه عدم رویکرد مناسب در سنوات قبل است که امروزه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: برای حل مشکلات پیش آمده باید علاوه بر بکارگیری مدیران کارآزموده، به رخدادهای درون و برون بخشی این حوزه توجه شود.

گلشیرازی با تاکید بر رصد رویدادهای ملی و بین المللی، افزود: اکنون یکی از اقلام عمده وارداتی، بذر و خوراک دام است. موضوعاتی که اقتصاد ملی و خودکفایی ملی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد کشاورزی مثبت یک درصد در سطح جهان است، افزود: در حالیکه در بخش صنعت این عدد منفی و حاکی از آن است که می توان کشاورزی را در سطح بین المللی کار کرد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، این استان را یکی از استان‌های مهم کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی دامی و پروتئینی اعلام کرد و افزود: استان اصفهان در تولید سبزی، برخی صیفی جات گلخانه ای، تولید شیرخام، صنایع تبدیلی کشاورزی افزایش بهره وری در گاوداری های صنعتی و تولید گوشت شترمرغ در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است.

گلشیرازی، برنامه های اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اصفهان در بخش کشاورزی را بورس اقلیمی و بورس آب، توسعه کشت گلخانه‌ای، سامانه هوشمند و طرح پایش محصولات کشاورزی معرفی کرد و توضیح داد: در برنامه بورس اقلیمی و بورس آب توازن بین نهادهای دولتی درباره هوای پاک و آب مجازی برقرار شده که موجب امنیت محیط زیست و ایجاد تعادل بین بخش کشاورزی و صنعت می شود.

وی افزود: با اصلاح و توزیع بذر سبزی و صیفی جات مهم گلخانه ای، اصلاح صیفی جات مهم فضای باز و دانه روغنی کنجد، توسعه کشت گلخانه ای را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: در برنامه سامانه هوشمند بهره برداران حوزه کشاورزی با ثبت اطلاعات تولیدی، فروشی و محصولات کشاورزی آینده شغلی کشاورز به تولید مستمر و مداوم کمک می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص طرح پایش محصولات کشاورزی نیز توضیح داد: در این طرح محصولات خام از مزرعه تا میادین میوه تره بار، پایش و ردیابی می شود.

گلشیرازی با تاکید بر ارتباط با دانشگاه و شرکت های دانش بنیان، افزود: برای تداوم اقتصادی نه تنها یک چرخه بلکه چرخه های اقتصادی در حوزه‌های مختلف باید به راه افتند، در همین راستا نخستین شتاب دهنده صادراتی از هفته گذشته در اتاق اصفهان آغاز به کار کرد تا شرکت‌های مختلف اقتصادی را وارد اکوسیستم کند.

وی اتاق بازرگانی اصفهان را اتاق نسل دوم معرفی کرد و گفت: نسل یک اتاق، لابی گر بود، اما در نسل دو هدف رونق کسب و کار است و موضوع اصلی این است که چه کنیم تا اعضا و فعالین اقتصادی بتوانند در فعالیت خود تسهیل کنند. یکی از این راه ها انتقال آب از خلیج فارس است و به همین منظور مرکز انتقال آب خلیج فارس با هفت سهامدار اصلی که یکی از آنها اتاق اصفهان است در نظر گرفته شده و مراحل انتقال سرمایه انجام شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا