گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

بررسی بیماری های شترمرغ

بیماری شترمرغ ها رتبه بندی مختلفی دارد. که بیماری های عفونی در درجه اول مهمترین بیماری شترمرغ شناخته می شود که در جوجه های شترمرغ 6 ماه شایعه می باشد. عوامل بیماریزا را در ارتباط با بیماری شترمرغ بخصوص در جوجه ها شامل باکتریایی، قارچی، ویروسی، و عوامل انگلی. با این حال، جداسازی عوامل بیماری زا به جوجه بیمار باید در رابطه با یک بررسی از تغذیه ای، محیط زیست، مدیریت و فاکتورهای ژنتیکی در نظر گرفته شود.

شترمرغ ها پرنده های مقاومی در مقابل انواع بیماریها هستند و بندرت درگیر بیماری می شوند. بیماری شترمرغ در سخت ترین شرایط پرنده را درگیر می کند. شترمرغ ها در شرایط بد آب و هوایی براحتی پرورش می یابند و برای پرورش هر شترمرغ پرواری نیاز به ۱۳ متر فضای مناسب داریم تا شترمرغ براحتی زندگی کند و به رقص های مرسوم بپردازد. حتما باید برای شترمرغ محیط پرورش را بصورت بهاربند در نظر بگیرید. از ماسه بادی در کف زمین استفاده نمایید.

بیماری های شتر مرغ و روش های پیشگیری

  • نیوکاسل

موارد وقوع بیماری نیوکاسل در گله های شتر مرغ تنها در نواحی از اسرائیل و افریقای جنوبی گزارش شده است جهت پیشگیری از بروز بیماری استفاده از واکسن کشته روغنی نیوکاسل به مقدار يك سی سی قابل توصیه است . بایستی این واکسن شش هفته بعد تکرار شده و هر شش ماه یکبار یک یادآوری تزریق شود. استفاده از واکسن زنده لاسوتا بصورت اسپری چشمی همزمان با واکسن کشته توصیه شده است.

  • آبله طیور

وقوع آبله در شتر مرغ در اسرائیل و آمریکا گزارش شده است . این بیماری جوجه شتر مرغها را در گروه سنی یک هفته تا چهار ماه و با میزان مرگ و میر تا ۱۵ درصد مبتلا میکند. با استفاده از واکسنهای تجاری آبله این بیماری قابل کنترل میباشد.

  • آنفولانزای طیور

چندین مورد شیوع آنفولانزا در نواحی خاص از آفریقای جنوبی گزارش شده است .در مورد این بیماری درمان شناخته شده ای وجود داشته و واکسنهای موجود در پیشگیری از ابتلاء به بیماری موثر نمیباشد . شتر مرغهای آلوده ویروس را به تخم خود منتقل نموده که خطر آلوده کردن گرمخانه و تخم های سالم موجود در آن را در بر دارد. ضمنا این ویروس باعث مرگ و میر جنین میشود. عموما شترمرغ ها نیز مانند سایر طیور و پرورش به عفونت های ویروس کورنا ویروس ها، هرپس و یروسها و آدنو ویروس ها مبتلا میشوند.

  • عفونتهای باکتریایی

علت اصلی آلودگی های باکتریایی بهداشت ضعیف در اتاق گرمخانه ، ستر و هچر و جایگاه نگهداری جوجه ها میباشد و معمولا درمان بعدی کمتر موفقیت آمیز میباشد در نتیجه رعایت اکید بهداشت نقش کلیدی در پرورش شتر مرغ دارد.

  • عفونت های بند ناف و کیسه زرده

این یک مشکل متداول گله های شتر مرغ می باشد که همواره در ارتباط با مدیریت ضعیف است. پس از خارج شدن جوجه شترمرغها از تخم بایستی بند ناف آنها به یک ژل یا اسپری آنتی بیوتیکی آغشته گردد. در آمریکا بتادین مورد استفاده قرار میگیرد ضدعفونی صحیح سترها ، هچری و تخم شترمرغ ها نقش ویژه ای در پیشگیری از وقوع آلودگی دارد.

کف جایگاه نگهداری جوجه ها در روزهای اول بعد از خروج از تخم بایستی گرم باشد . سرما از طریق پوست شکم به روده ها و کیسه زرده رسیده منجر به کاهش فعالیت میکروبی فلور روده ها و به تعویق افتادن متابولیسم کیسه زرده میشود . بایستی توجه خاص نسبت به بهداشت و گرمای کف جایگاه جوجه ها مبذول داشت.

  • پنومونی

ممکن است مانند عفونت بند ناف پنومونی هم در طی مدت انکوباسیون تخم ها رخ دهد این آلودگی موجب مرگ ومیر جنین ها شده یا راندمان از تخم در آمدن جوجه ها را کاهش میدهد. بایستی تمهیداتی اتخاذ شود تا پیشگیری از طریق بهداشت اکید و احتمالا درمان توسط آنتی بیوتیک های وسیع و لطیف انجام گیرد.

  • آنژینهای کلی باسیلی

برای جوجه هایی که در گرمخانه از تخم خارج میشوند آنژین های کلی باسیلی یکی از بیماری های معمول در طول هفته های اول زندگی میباشد یک قدم اساسی جهت ایجاد ایمنی غیر فعال علیه باکتری های کلی فرمی و ایجاد گله ایمن استفاده منظم از مدفوع جوجه ها در تغذیه شتر مرغ های تخمگذار در طول مدت تخمگذاری می باشد . تنها از این طریق است که پادتنهای مادری ایجاد شده در خون شترمرغ ها از طریق زرده به جوجه ها منتقل میشود استفاده از واکسن جهت پیشگیری از وقوع این بیماری موفقیت آمیز نمی باشد.

بيشتر بخوانيد:

کارآفرینی با پرورش شترمرغ
کسب درآمد میلیونی جوان کارآفرین از پرورش شترمرغ
نقش آب در پرورش شترمرغ

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
هواباتور
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا