گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

نحوه پرورش، تکثیر و کاشت گل گلایل

گلایل یکی از زیبا ترین و گل هایی است امروزه کاربرد بسیار زیباسازی جهت زیبا سازی و تزئین دارد، از زمان های گذشته تا به الان از این گل به عنوان شاخه بریده استفاده می شود، پرورش گل گلایل در ایران به صورت عمده کشت می شود که بیشترین فراوانی آن در شهر دزفول است.

گل گلایل دارای ۲۶۰ گونه گیاهی است که حدود ۲۵۰ گونه از آن در آفریقا جنوبی پیدا می شود، گلایل دارای رنگ های بسیار متنوعی است که به همین دلایل پرورش گل گلایل امروزه یکی از رایج ترین راه های کسب در آمد شده است که در ادامه بیشتر با این گل آشنا خواهیم شد.

گیاه شناسی: گل گلایل از تیره زنبق ها است که دارای پیاز می باشد، به طور معمول گل گلایل از طریق ۲ نوع استاندارد و مینیاتور کشت می شود، در نوع استاندارد آن از یک پیاز یک شاخه گل می روید و چیزی حدود ۳۰ سنبله در روی آن وجود دارد و در نوع مینیاتور آن از یک پیاز چندین شاخه گل رشد می کند که طول و تعداد آن کمتر است.

پرورش مریم گل  هم مانند پرورش گل گلایل که امروزه  از آن جهت زیبا سازی و تزئینات مختلفی استفاده می شود که جز گل های زینتی محسوب می شود.

اصول مهم درباره پرورش گل گلایل

دوره خواب: مدت زمانی که پیاز گلایل نیاز به خواب دارد می تواند متفاوت باشد، اما به طور معمول پیاز گلایل به مدت زمان ۵ ماه در دمای ۵ درجه سانت گراد به خواب نیاز دارند.

گلددهی: معمولا زمان گل دهی گل هلی گلایل از اوایل خرداد شروع می شود، و در صورت دیر گل بودن آنها تا پاییز به گلددهی می پردازد. از زمانی که شما اقدام به کاشت گلایل می کنید حدود ۷۰ روز تا زمان گل دهی فاصله دارید اما اگر گلایل های شما دیر رس باشد ممکن است زمانی به اندازه ۱۲۰ روز تا زمان گلددهی طول بکشد.

خاک: خاکی که برای کاشت و پرورش گل گلایل استفاده می کنید باید داری PH مناسب بین ۶ تا ۶نیم باشد، برای این گیاه به خاکی نیاز دارید که از طرفی دارای قدرت زهکشی بالا باشد و از طرف دیگر بتواند رطوبت را از خوب رد کند چرا که رطوبت زیاد باعث پوسیده شدن پیاز می شود. برای کاشت بهتر است از خاکی تازه و ضد عفونی شده استفاده کنید. معمولا در ایران از ترکیب خاک رس و ماسه و مقدار بسیار کمی کود حیوانی استفاده می کنند.

آبیاری: سعی کنید به صورت مرتب و منظم آبیاری را انجام دهید. باید بدانید که این گیاه به میزان رطوبت بالا بسیار حساس است. اگر نشانه هایی همچون کج شدن ساقه و یا کوتاه ماندن ساقه را مشاهده کردید نشانگر آن است که گیاه آب کافی را دریافت نمی کند.

دما: گلایل معمولا میزان رشد آن از مناطق سردسیر شروع می شود و به سمت گرمسیر می رود، بهترین دما برای رشد گلایل دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. رشد گلایل در دمای زیر ۷ درجه و بالای ۳۰ درجه متوقف می شود.

نور: زمانی که نور کافی نباشد پیاز گلایل نابارور می شود و به همان اندازه هر چقدر نور کم تر باشد طول ساقه های گل دهنده کاهش پیدا می کند، معمولا در فصل هایی که روزها کوتاه هستند گیاه با کاهش گلدهی روبه رو می شود، اما در بعضی از فصل های سال که روز ها بلند است شاید گلدهی به تعویق بیفتد اما گل های با کیفیتی خواهد داد. بهترین زمان دریافت نور ۱۴ الی ۱۲ ساعت در طول روز است.

تکثیر: گل گلایل به وسیله پیاز تکثیر می شود، که در طول رشدی پیاز های جدیدی تولید می کند که با جدا کردن آنها می توانید به تکثیر و پرورش گل گلایل بپردازید.

طریقه تکثیر و کاشت گل گلایل

کاشت پیاز گلایل کار بسیار ساده ای است، پرورش گل گلایل باید در فصل بهار صورت بگیرد( از کاشت پیاز در فصل تابستان خودداری کنید)، برای کاشت فقط کافیست یک گلدان با خاک مناسب تهیه کنید. سعی کنید از گلدان بزرگی برای قرار دادن پیاز استفاده کنید، سپس نصف گلدان را با خاک و کود ۵-۱۰-۱۰ مخلوط و پر کنید سپس پیاز را در عمق ۲۰ سانتی متری خاک قرار دهید. و دوباره روی آن را با خاکی بدون کود بپوشانید.( کود زیاد موجب سوختگی پیاز می شود)، بعد از کاشت حدود ۱۰۰ الی ۷۰ روز به طول خواهد کشید تا به مرحله گلددهی برسد.

در طول دوره رشد گل گل گلایل سعی کنید آن را به خوبی آبیاری کنید و همواره خاک را مرطوب نگه دارید. برای اینکه بتوانید به نحو مناسب به پرورش گل گلایل بپردازید باید حتما از کود برای تقویت آن استفاده کنید. این کوددهی باید در زمان مناسب خود صورت بگیرد، مثلا یکبار در زمان پیدایش جوانه ها و یکبار در هنگام چیدن گلهای  آن انجام می شود.

نکات مهم در مورد پرورش گلایل

با فرا رسیدن زمستان پیاز ها را به حال خود رها نکنید، شما می توانید با خارج کردن پیاز آن از خاک آن را در یک محیط مناسب انباری کنید.به این ترتیب زمانی که پیاز را از خاک خارج کردید خاک اطراف آن را به خوبی تمیز کنید و بگذارید تا کمی خشک شود. سپس پیاز را در یک محیط سرد، تاریک، خشک قرار دهید، شما می توانید برای جلوگیری از رشد کپک و گرفتن رطوبت باقی مانده، پیاز را داخل یک جوراب نگه داری کنید.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا