گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صرفه‌جویی گازوئیل با ۷۵۰ میلیون لیتر با برق‌دار کردن ۷۵ هزار چاه کشاورزی

مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور گفت: با برقدار کردن ۷۵ هزار چاه کشاورزی، سالانه حدود ۷۵۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین محمودی، مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای نخستین بار و با امضای تفاهم نامه ای میان توانیر و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، مقرر شد تا ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی در مدت سه سال برقدار شوند.

وی افزود: براساس این تفاهم نامه که مهرماه امسال میان توانیر و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به امضا رسید، در راستای اجرای ماده ۱۲قانون رفع موانع تولید و مصوبه شورای اقتصاد میان دو شرکت منعقد شده و ارزش آن رقمی معادل ۱.۲ میلیارد دلار است که در طی ۸ سال پرداخت می شود.

محمودی با بیان اینکه “با برقدار کردن این تعداد چاه کشاورزی، سالانه حدود ۷۵۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی گازوئیل خواهد شد و همچنین در اثر اجرای این قرارداد، به ازای هر لیتر صرفه‌جویی گازوئیل ،  ۳۰ سنت صرفه جویی ملی نصیب اقتصاد کشور می شود”، گفت: در شرایط کنونی که کشور با تحریم های ظالمانه مواجه می باشد، این اقدام می تواند دست وزارت نفت را در صادرات هرچه بیشتر فراورده های نفتی به کشورهای دیگر باز بگذارد و به ارزآوری کشور کمک نماید چرا که صادرات فراورده های نفتی در شرایط کنونی آسانتر از سایر حامل های انرژی است و صنعت برق بدون نگاه بخشی  و شرکتی، این موضوع را در قالب منافع ملی دنبال می کند. و انتظار دارد که کشور و مجموعه وزارت محترم نفت نیز با اختصاص هر چه بیشتر بخشی از این صرفه جوئی ، به توسعه زیرساختهای صنعت برق کمک نماید چراکه صنعت برق کشور برای تامین ۷۵۰۰۰ حلقه چاه کشاورزی باید طی سه سال حداقل رقمی بالغ بر ۴ میلیارد دلار در بخشهای تولید ، انتقال ، فوق توزیع و. توزیع نیروی برق سرمایه گذاری نماید در حالیکه فقط ۲/۱ میلیارد دلار آن طی ۸ سال بازپرداخت می گردد.

مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور با اشاره به این که با برقدار کردن چاه های کشاورزی، کنتورهای هوشمند طرح فهام نیز در چاه های برقدار شده، نصب خواهد شد تصریح کرد: برقدار کردن و مجهز کردن چاه ها به کنتورهای فهام، می توان برداشت آب از سفره های زیرزمینی را به راحتی و دقیق کنترل نمود و علاوه بر آن راه برای اجرای طرح های نوین آبیاری نیز باز خواهد شد.

وی اضافه کرد: در طرح برق دار کردن تلمبه ها و چاه های آب کشاورزی، به استناد مصوبه شورای محترم اقتصاد ، دولت متعهد شده است به اشخاص حقوقی که در قالب سرمایه گذاران عامل صرفه‌جویی گازوئیل نسبت به برق دار کردن تلمبه ها و چاه های آب کشاورزی اقدام کنند، تا سقف ۱۶۵۰میلیون دلار یا معادل ریالی آن به نرخ سامانه نیما در مدت هشت سال از محل نفت گاز جایگزین شده با برق پرداخت کند.

محمودی ادامه داد: مدت زمان اجرای طرح تا سال ۱۴۰۲ و مدت زمان بازپرداخت تا پایان سال ۱۴۱۰ است و سرمایه گذاران می توانند به یکی از روش های اتصال به شبکه سراسری برق، استفاده از پنل خورشیدی یا توربین بادی و استفاده از ژنراتور گازسوز نسبت به برق دار کردن چاه های کشاورزی اقدام کنند.

مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور اظهار داشت: طرح برق دار کردن چاه ها و تلمبه های آب کشاورزی دیزلی از جمله طرح های مصوب شورای اقتصاد است که در سال ۱۳۹۳ از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سالانه تعریف و در سال ۱۳۹۴مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن اصلاح شد. آخرین مصوبه در تیرماه امسال با توجه به عدم پیشرفت مناسب توسط بخش خصوصی ، به منظور امکان ورود شرکت توانیر به طرح اصلاح شد. با برق دار کردن ۱۰۰ هزار حلقه چاه یا تلمبه آب کشاورزی است که سالانه حداقل یک میلیارد لیتر نفت گاز از چرخه مصرف حذف می شود.

بر اساس آمار های موجود شرکت مدیریت منابع آب ایران، هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی دیزلی در کشور وجود دارد که مطابق مصوبه شورای اقتصاد، برق دار کردن ۱۰۰هزار حلقه چاه طی ۴ سال هدف گذاری شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاري تسنيم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا