گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پرورش پاییزه کرم ابریشم در ۱۰ استان کشور

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: پرورش پاییزه کرم ابریشم توسط173 نفر از کشاورزان در سطح 10 استان کشور از 7 شهریور عملیاتی شده است.

عدیل سروی رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با افزایش تعداد استان‌هایی که به صنعت نوغانداری مشغول هستند، اظهار کرد: امسال تعداد استان‌هایی که در حوزه نوغانداری فعالیت داشتند از ۲۲ استان به ۳۱ استان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد نوغانداری در سطح کشور گفت: تعداد نوغاندارانی که در سطح کشور و عمدتا به صورت خانواری فعالیت دارند از ۱۷هزار و ۵۰۰ خانوار به ۲۵ هزار خانوار افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: تعداد جعبه های پرورش کرم ابریشم هم از ۲۵ هزار و ۷۱۰ جعبه در سال گذشته به ۳۹هزار و ۸۰۰ جعبه در سال جدید افزایش یافته که این افزایش ۵۵ درصدی در طی ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده و برای این صنعت رکورد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در نتیجه این رکورد میزان تولید پیله ابریشم از ۹۸۰ تن در سال گذشته به ۱۳۸۵تن در سال ۹۸ افزایش یافت و خودکفایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی از ۲۸ درصد به ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است اما این تمام ظرفیت نوغانداری کشور نیست.

سروی در رابطه با قدمت پرورش پاییزه کرم ابریشم تصریح کرد: ما ظرفیت پرورش پاییزه کرم ابریشم را داریم که طبق آخرین تجربه کشور، پرورش پاییزه این صنعت مربوط به ۲۳ سال قبل است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور اذعان کرد: امسال با شناسایی مناطق مستعد کشور، همچنین با همکاری کشاورزان پیشرو در صنعت نوغانداری و تشکیل کارگروه فنی نوغانداری متشکل از کارشناسان مرکز توسعه نوغانداری و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، ۱۷۳ نفر از کشاورزان در سطح ۱۰ استان کشور که عمدتا استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و چهارمحال بختیاری بودند از ۷شهریور پرورش پاییزه را شروع کردند.

وی افزود: ما برای کمک به کشاورزان، عمده تخم نوغان را به صورت تفریغ شده دادیم که در استان‌های گیلان و مازندران شاهد آغاز برداشت پیله ابریشم پرورش پاییزه هستیم.

سروی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم توسعه این طرح در سال‌های پیش رو به اقتصادی کردن تولید پیله ابریشم و ترغیبب نوغانداران به این صنعت کمک کند، همچنین تامین نیاز نخ ابریشم صنعت قالیبافی و منسوجات ابریشیمی کشور از تولیدات داخلی انجام شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا