گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش ۱۰ برابری درآمد دهیاری‌ها/ مرند روستای سبز معرفی می‌شود

بخشدار مرکزی مرند از افزایش ۱۰ برابری درآمد دهیاری ها خبر داد و گفت: شهرستان مرند تا پایان سال آینده به عنوان روستای سبز معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بخشدار مرکزی مرند عصر امروز در مراسم روز روستا که با حضور امام جمعه مرند و معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مرند برگزار شد، ابراز داشت: تاریخچه روستا در ایران به ۹ هزار سال قبل از میلاد برمی گردد که برای اولین بار در دامنه زاگرس تشکیل شده اند.

علی نیک نفس افزود: سال ۱۳۹۲ به پیشنهاد مرکز توسعه روستایی و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۵ مهرماه به نام روز روستا نامگذاری شد.

وی با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهرها تاکید کرد: در سال ۱۳۳۵، جمعیت روستایی کشور ۷۱ درصد بود اما هم اکنون به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است، البته یکی از علت های کاهش جمعیت روستایی نیز ارتقای برخی روستاها به شهرهاست.

بخشدار مرکزی مرند به موازات مهاجرت روستاییان به شهرها، امنیت غذایی به خطر می افتد، به ازای هر یک هکتار زمین کشاورزی که تعطیل شده و تغییر کاربری پیدا می کند، امنیت غذایی ۲۰ نفر به خطر می افتد.

نیک نفس همچنین تثبیت اسکان روستاییان و تلاش برای مهاجرت معکوس را از سیاست های دولت دانست و ابراز داشت: زیرساخت های اولیه زندگی در تمامی روستا محقق شده و این به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به تغییر نگرش مثبت به روستاها عنوان کرد: درآمد دهیاری ها از سال ۱۳۹۲ به بعد ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است، سال گذشته ۱۰میلیارد تومان به دهیاری های بخش مرکزی شهرستان مرند واریز شده است.

بخشدار مرکزی مرند حمایت از زیرساخت های روستایی را از سیاست های دولت دانست و گفت: در ۳ روستای شهرستان مرند مهاجرت معکوس آغاز شده که نیاز به مسکن دارند.

راه اندازی زنجیره محصولات کشاورزی در روستاهای مرند

نیک نفس از راه اندازی کارگاه های کوچک در روستاها خبر داد و افزود: زنجیره محصولات کشاورزی در روستاها راه اندازی شده و از تولید تا مصرف محصولات، در دست خود روستاییان است و واسطه ها حذف می شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: ۴ هزار نفر در صنعت مبل شهرستان مرند در راه جواش شاغل هستند و این منطقه به عنوان خوشه صنعتی در حال تثبیت است تا زیر پوشش دولت قرار بگیرند.

بخشدار مرکزی مرند در بخش دیگری گفت: ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ۶ ماهه اخیر برای آسفالت ۶ روستای مرند به طول ۳۵ کیلومتر هزینه شده است.

نیک نفس افزود: ۳۰ کیلومتر راه روستایی نیز تسطیح و ۳۰۰ میلیون در این زمینه هزینه شده و تقریبا دغدغه ای برای مشکلات راه روستایی در این شهرستان نداریم.

وی همچنین از تلاش برای حل آب شرب روستاهای مرند خبر داد و ابراز داشت: آب شرب روستای محبوب آباد با هزینه ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان راه اندازی شده، مشکل آب شرب روستای بابره سفی با ۸۶ میلیون تومان اعتبار و آب روستای دیزج حسین بیگ نیز با ۱۰۰ میلیون تومان حل شده است.

بخشدار مرکزی مرند تصریح کرد: در ۶ ماه گذشته، ۱۴ میلیارد تومان برای تسهیلات اشتغال روستایی و ۱۵ میلیارد تومان برای آسفالت ۲۵ روستای این شهرستان هزینه شده است.

نیک نفس در پایان تاکید کرد: شهرستان مرند تا پایان سال آینده به عنوان شهرستان سبز ثبت می شود یعنی هیچ روستای بدون گاز در این شهرستان نخواهیم داشت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاري مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا