گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کرمان ظرفیت توسعه گیاه کینوا را دارد

کینوا جز محصولاتی است که درحال حاضرودرآینده کشش بازار خوبی خواهد داشت و منفعت خوبی برای کشاورزان کرمانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، فریدون آهنگری مدیر زراعت استان کرمان گفت:کینوا (Quinoa) گیاهی با دانه‌های خوراکی است که در کشور‌های غربی مصرف آن به عنوان جایگزین سالم‌تر غلاتی از جمله گندم نموده ومحبوبیت زیادی پیدا کرده است. کشت این گیاه که به خاویار گیاهی هم معروف است چند سالی است که وارد ادبیات کشاورزی کشور شده و در استان کرمان نیز رواج یافته است.

وی گفت: سطح زیر کشت کینوا در استان کرمان چهل هکتار می باشد که عمده کشت این محصول  در شهرستان های کرمان و ریگان است.

وی افزود: محصول کینوا کم آب بر بوده و نسبت به مناطق مختلف استان مقاوم است و از طرفی دوره رشدی این محصول حدود سه  و در پاره از مناطق ۷ ماه می‌باشد که زمان شروع کاشت  در مناطق معتدل و سرد هفته دوم تیر ماه و در مناطق گرم هفته آخر مرداد ماه می باشد و برداشت این محصول در مناطق سرد در اوایل آبانماه در مناطق گرم آذر ماه است.

آهنگری با بیان اینکه بیشتر اراضی کشاورزی استان و کشورمان خشک و محدودیت آبی دارد، گفت: با توجه به اینکه نیاز آبی کینوا ۴۰۰۰ متر مکعب در هکتار می باشد و در طی مدت زمان کشت تا برداشت  دوره آبیاری هر ۲۰ روز یک مرتبه انجام می گیرد، می‌توان با ترویج اینگونه محصولات از کشت محصولات با مصرف آب بیشتر جلوگیری کرد و محصولات کم آب بر را جایگزین کرد.

وی به وظیفه تولیدکننده در بررسی ذائقه مصرف کننده تاکید کرد و گفت: در گذشته آرد فقط از دو محصول گندم و جو تولید می‌شد و در حال حاضر علاوه بر این دو از ذرت، کینوا و … نیز استفاده می‌شود. همچنین این محصول به صورت جایگزین برنج و همچنین به صورت سالاد مورد مصرف قرار میگیرد که برای درمان بیماران دیابت نوع ۲ و بیماران سیلیاکی آلرژی دار به صورت یک درمان مورد استفاده و خوشبختانه علاوه بر مصرف داخلی  به اروپا و آسیا نیز صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه عملکرد محصول در واحد سطح با توجه به اقلیم استان از یک تا ۳ تن در هکتار متغیر است، افزود: حداکثر تولید در واحد سطح  در استان کرمان  ۳ تن در هکتار است.

مدیر زراعت استان کرمان گفت: بذر کینوا  از موسسات تحقیقات یزد تهیه و در اختیار کشاورزان قرار می­گیرد و ارقام کشت شده کینوا  در استان، شامل تی تی کاکا ، سجاما ، کیو ۲۷ و ۲۶ می باشد که به ازاء هر هکتار ۳ تن کینوا تولید می شود.

وی افزود: جهت حمایت از تولید کنندگان، شرکت های خصوصی با کشاورزان قرار داد منعقد کرده و محصولشان را قرار دادی خریداری می­ کنند .

گفتنی است  این محصول دارای پروتیئن‌های فراوانی است و تقریبا پنج برابر گندم و برنج مواد مقوی دارد و براحتی می تواند جایگزین بسیاری از غلات شود.

منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا