گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

«زَرنه»؛ تنها روستای ارمنی‌نشین کشور

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوئین میاندشت گفت: روستای تاریخی و دیدنی «زرنه» تنها روستای ارمنی‌نشین کشور است، اما هنوز به درستی از ظرفیت‌های گردشگری آن استفاده نشده است.

جواد فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره روستای زرنه که در شهرستان بوئین میاندشت قرار دارد، اظهار کرد: روستای زرنه تنها روستای ارمنی‌نشین کشور است که تمام ساکنان آن ارمنی و مسیحی هستند. در این روستا یک کلیسای تاریخی به نام «غوکاس» با قدمت ۲۵۰ سال وجود دارد که تاکنون چندبار مورد مرمت قرار گرفته است و هنوز هم از این کلیسا ارمنیان این روستا برای دعا و جشن گرفتن اعیاد استفاده می‌کنند.

وی افزود: ارامنه این روستا چهار عید بزرگ دارند که هر کدام از این اعیاد مراسم خاص خود را دارد. یکی از آیین‌های این روستا مراسم «آب پاشان» است که تا قبل از کرونا حتی از خارج کشور برای انجام این مراسمِ سه‌روزه به روستای زرنه می‌آمدند. جشن انگور و عید قربان از دیگر اعیاد ارمنیان این روستا است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوئین میاندشت، گفت: البته عید قربان مسیحیان روستای زرنه متفاوت با عید قربان مسلمانان است که طی آن مسیحیان ۴۰ روز روزه می‌گیرند و از گوشت در این مدت استفاده نمی‌کنند. به مناسبت به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) که طبق اعتقادات آنان برای مردم و در راه اعتلای بشریت قربانی و به صلیب کشیده شد، این روز را عید قربان نامیده‌اند و چیزی تحت عنوان سوگواری ندارند.

فرهادی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های گردشگری روستای زرنه وجود بیشه‌زار«پِلیستون» است که جاذبه طبیعی محسوب می‌شود. در کل روستای زرنه دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است، به طوری که به‌عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری اداره میراث فرهنگی محسوب می‌شود. جمعیت این روستا تحت تأثیر ییلاق و قشلاق است، به طوری که در تابستان جمعیت روستای زرنه بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: روستای زرنه در ۸ کیلومتری شهر بوئین میاندشت قرار دارد و جاده مواصلاتی آن آسفالت و از کیفیت نسبتاً مناسبی برخوردار است. ۳۵ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند و کل جمعیت آن ۱۰۲ نفر و شغل ساکنان آن دامداری و کشاورزی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بوئین میاندشت، خاطرنشان کرد: در کل اقداماتی را برای شناساندن بهتر روستای زرنه انجام داده‌ایم، اما با توجه به اینکه تنها چند سال است که بوئین میاندشت، شهرستان شده، در سال‌های گذشته اقدامات مؤثری برای معرفی این روستا نشده است. شهرستان بوئین میاندشت شهرستانی پنج قوم(فارس، گرج، تُرک، لُر، ارمنی) است که به شکل متمرکز در آن زندگی می‌کنند.

فرهادی گفت: روستای «زَرنه» دارای یک قبرستان بزرگ یک هکتاری با قبرهای دوطبقه و سنگ‌های مُنقش است. در ایام نوروز روزانه ۱۵۰۰ نفر از این روستا دیدن می‌کنند و در طبیعت زیبای آن اسکان می‌یابند. هنوز مرکز اقامتی در این روستا احداث نشده است، اما در تلاش هستیم یک مرکز اقامتی مناسب با مشارکت ساکنان آن در روستای زرنه احداث کنیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا