گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پاکسازی محصولات زراعی با سنگ گچ

فنلاندی‌ها در یک اقدامی سازگار با محیط زیست قصد دارند از گچ مازادی که از فرایندهای شیمیایی ایجاد می‌شود، برای تصفیه محصولات کشاورزی و جلوگیری از نشت مواد شیمیایی از مزارع کشاورزی به آبراه‌ها و کاهش انتشار کربن دی اکسید استفاده کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی او، با گچ مازادی که به عنوان محصول فرعی فرآیندهای صنایع شیمیایی تولید می‌شود چه باید کرد؟ افراد برای مدت طولانی نمی‌دانستند با آن چه کنند، اما فنلاند راه حلی اندیشیده است و در نظر دارد طی چند سال آینده صدها هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این کشور را با سنگ گچ تصفیه/پاکسازی(treat) کند.

“پتری اکهولم”(Petri Ekholm) دانشمندی که در موسسه محیط زیست فنلاند(SYKE) کار می‌کند، در این باره گفت: با انجام این کار از نشت مواد شیمیایی مغذی همچون فسفات به آبراه‌ها جلوگیری می‌کنیم و در عین حال با انتشار گازهای گلخانه‌ای مقابله می‌کنیم. طرح بازیابی و تاب آوری فنلاند(RRP) اکنون بیست میلیون یورو برای نوآوری در کشاورزی اختصاص داده است.

آلودگی عظیم

برای تولید مواد غذایی ما، فسفات(phosphate) ماده معدنی مورد استفاده برای بارور کردن خاک، ضروری است. اما توزیع آن در سراسر کشور با یک اشکال بزرگ همراه است. نشت فسفات به آبراه‌های واقع در نزدیکی زمین‌های کشاورزی مسئول میزان عظیمی از آلودگی است و موجب مرگ و میر ماهی‌ها و شکوفایی جلبک‌های سمی می‌شود.

فنلاند با روش تصفیه گچ خود می‌خواهد از نشت فسفات به دریای بالتیک جلوگیری کند. برنامه‌های کشاورزی فنلاند نیز همچنین باید در دستیابی به هدف جاه طلبانه اقلیمی فنلاند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰، در این کار کمک کند.

اکهولم مدتهاست در مورد اثرات گچ بر روی خاک‌های کشاورزی تحقیق کرده است. به گفته وی، این نوآوری تا حد زیادی قابل استقبال است. وی در ادامه افزود: تصفیه با گچ باعث تقویت ساختار خاک می‌شود. در میان چیزهای دیگر، فسفات و کربن آلی کمتر احتمال دارد به آبراه‌ها و دریاها ریخته شوند. همچنین به حفظ مواد مغذی و مواد آلی کمک می‌کند که پایداری بخش کشاورزی را بهبود می‌بخشد. این واقعیت که گچ در واقع یک محصول ضایعاتی است که اکنون استفاده‌ای برای آن پیدا شده است نیز آن را به یک راه حل پایدار تبدیل می‌کند.

اولین مزارع کشاورزی امسال پاکسازی خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳، تقریبا ۸۰ درصد از مقادیر گچ در مزارع ته‌نشین شده باشد. بر اساس سخت‌ترین معیارها، حدود ۵۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در فنلاند برای تصفیه مناسب است.

این گچ به صورت رایگان از طرف دولت فنلاند در اختیار کشاورزان فنلاندی قرار می‌گیرد تا روشی برای تشویق استفاده از آن باشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا