گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هامكانيزاسيون

مفهوم و نقش مكانيزاسيون كشاورزي

مکانيزاسيون به مفهوم کاربرد ماشين در فرآيند توليد محصولات کشاورزي در جهت کاهش هزينه توليد، انجام به موقع عمليات کشاورزي، کاهش هزينه ­هاي کارگري، مديريت مصرف نهاده ­ها و ارتقاء بهره وري که در نهايت منجر به افزايش کمي و کيفي توليد مي­شود.

تعريف مکانيزاسيون کشاورزي

مکانيزاسيون به مفهوم کاربرد ماشين در فرآيند توليد محصولات کشاورزي در جهت کاهش هزينه توليد، انجام به موقع عمليات کشاورزي، کاهش هزينه ­هاي کارگري، مديريت مصرف نهاده­ ها است كه در نهايت منجربه ارتقاء بهره وري و افزايش کمي و کيفي توليد مي­ شود. مهم ترين شاخص هاي بهروه وري در مكانيزسيون عبارتند از:

  • مديريت مصرف نهاده ­ها به درستي انجام مي­شود.

مثلا اگر با يک سم پاشي خوب به مبارزه با علف­ ها بپردازيد ميزان مصرف سم را مي توان مديريت كرد.

  • انجام به موقع عمليات و اقدامات را مقدر مي ­كند.

مثلاً شما مي­ خواهيد گندم خوزستان را برداشت کنيد و هواشناسي گفته هفته ديگر بارندگي است اگر کمباين نداشته باشيد تا به موقع برداشت کنيد باعث مي­ شود که اين گندم­ ها به جهت خشک شدن و ريزش باران از بين برود و امکان برداشت آن ميسر نشود.

  • هزينه توليد را كاهش مي ­دهد.

به طور مثال در کشور اگر بخواهيم با دست کشت و کار برنج انجام بدهيم، هزينه توليد خيلي بالا مي رود،  ولي وقتي با ماشين نشاء اين کار را انجام مي­ شود، هم هزينه کارگري پايين مي­ آيد و هم کشاورز ديگر در گل فرو نمي ­رود که پير و فرسوده شود.

نقش مکانيزاسيون در افزايش توليد

نقش مکانيزاسيون در افزايش توليد محصولات کشاورزي و بهره وري تقريباً ۳۵ درصداست كه ناشي از حضور ماشين در فرآيند توليد است. ماشين نقش ۵۰ تا ۶۰ درصد ميانگين در کاهش هزينه­ هاي توليد را دارد. نقش مکانيزاسيون در حوزه توليد و پايداري کشاورزي بسيار تاثيرگذار است. و اميدوار هستيم که روش­ هاي نوين توسعه کشاورزي حفاظتي و حفظ بقايا، عدم به هم زدن خاک و روش ­هايي که در دنيا نوين هستند در کشور ما رشد و توسعه يابد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا